was successfully added to your cart.

Zomaar…

“Ik heb een haat-liefdeverhouding met Nederland,” vertelde de Italiaanse Angela Capo me tijdens een etentje bij haar thuis. “De manier waarop Nederlanders handel drijven vind ik fenomenaal. Net als de manier waarop ze hun land hebben opgebouwd. Daar heb ik grote bewondering voor. Tegelijkertijd heb ik moeite met het Nederlandse individualisme. Ik mis hier het Italiaanse groepsgevoel: de familieband, de sociale controle en – de spontaniteit. Even langsgaan bij familie of vrienden, zomaar…”

Angela werkte jarenlang voor een groot handelsbedrijf. Ze vertelde me: “Er is geen enkel volk ter wereld dat zo goed is in handel drijven als de Nederlanders. Handel betekent doelgericht en creatief zijn, onafhankelijk kunnen zijn van politieke en religieuze hindernissen. Het verhaal is simpel: je hebt een product of een oplossing, een verkoper en een koper. En samen kom je uit op een prijs. De Nederlandse handelsmentaliteit sprak me enorm aan. Ik leerde veel, verdiende goed mijn geld en zag de hele wereld.”

Nederland meeste Zuid-Europese land van Noord-Europa
Angela – o.a. mede-oprichter van de start-up Findmypublisher.com – woonde in verschillende landen. Nederland beschouwt ze als het meest Zuid-Europese land van Noord-Europa. Daarmee doelt ze op een bepaald gevoel voor ‘gezelligheid’, een manier van ‘fun’, die ze in andere Noord Europese landen niet heeft ervaren. Tegelijkertijd valt het haar op dat Nederlanders niet afhankelijk van elkaar willen zijn. Om hulp vragen – bijv. als ze ziek zijn – vinden ze moeilijk. In Italië is er veel meer sociale controle. Als je daar twee dagen niet op social media bent geweest, gaan vrienden je bellen: “Ik heb de hele dag door contact met mijn familie in Italië. In tegenstelling tot Italianen letten mensen hier veel minder op elkaar. De meeste Nederlanders hebben het vooral druk met zichzelf en met het volstouwen van hun agenda. De ingeplande afspraken zijn heilig en zullen zelden wijken voor spontane bezoekjes. Zelfs als bezoekers van heinde en ver komen, geldt afspraak is afspraak. In Italië zul je de uitspraak ‘Het komt mij niet goed uit’ niet snel te horen krijgen, wanneer je aankondigt spontaan bij iemand langs te willen komen. Er valt altijd wel iets te regelen of te combineren. De Nederlandse individualistische samenleving is voor mij een teken dat het land welvarend is. Alles is zó geregeld dat je zo onafhankelijk mogelijk kunt leven. Of dat het ultieme doel van een land moet zijn, daar heb ik mijn twijfels over”, aldus Angela.

Individualisme en collectivisme
In individualistische samenlevingen leert ieder individu van jongsaf aan om voor zichzelf en later eventueel voor zijn of haar gezin te zorgen. Ouders zijn trots op de onafhankelijkheid van hun kinderen. Kinderen leren al op jonge leeftijd om een eigen mening te hebben en voor zichzelf op te komen. De communicatie is vaak helder en expliciet.

In collectivistische culturen groeien kinderen op in grote families, inclusief grootouders en andere familieleden. Kinderen leren ‘wij’-georiënteerd te zijn en in harmonie te blijven met de groep waarin ze leven, werken en studeren. In ruil daarvoor krijgen ze bescherming en veiligheid van deze groep. De communicatie is meestal indirect en impliciet.

Landenoverzicht
De meeste individualistische culturen zijn de Verenigde Staten, Canada, Australië en Noord- en West-Europa, inclusief Nederland. Op de voet gevolgd door Centraal-Europa en Zuid-Europa. De meest collectivistische culturen bevinden zich in de landen in Oost-Europa, Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika.

Vernieuwing
Wat het Westen betreft, ontwikkelde individualisme zich met name in de perioden van grote vernieuwing zoals de Renaissance, de tijd van de grote ontdekkingsreizen, de Gouden Eeuw en de industriële revolutie. Voor die tijd ontleenden mensen hun identiteit in eerste instantie aan de groep waartoe ze behoorden.

Wie ‘de groep’ is, verschilt per samenleving. Voor Fransen kan dat La France zijn, voor Japanners het bedrijf en voor Italianen de familie.

Je kunt niet stellen welke samenleving beter is: de individualistische of de collectivistische. Er is voor beide wat te zeggen, aldus Angela: “Zoals wij in Italië zomaar langsgaan bij familie en vrienden, zo sturen Nederlanders elkaar een (digitaal) kaartje als ze geen tijd hebben om elkaar te bezoeken maar toch iets van zich willen laten horen. Vindingrijk als ze zijn, bedachten Nederlanders voor iedere gelegenheid een kaart: de verjaardag, het slagen van een examen, ziekte, etc. En zelfs voor een kaart zonder boodschap werd een tekst bedacht: ‘ZOMAAR’.”

Dit blog is tevens gepubliceerd op DeOndernemer.nl

Bronnen:
De informatie onder het tussenkopje ‘Individualisme en collectivisme’, een van de dimensies van Geert Hofstede, komt uit Nunez, C., Nunez Mahdi, R. en Popma, L. (2015). Interculturele Communicatie. Assen: Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum.

De informatie onder het tussenkopje ‘Vernieuwing’ komt uit Trompenaars, F. en Hampden-Turner, C. (2013). Over de grenzen van cultuur en management. Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Business Contact.

Lees ook: https://www.saskiamaarse.nl/geen-koffie-dan-niet/
Lees ook: https://www.saskiamaarse.nl/ik-zeg-wat-ik-denk/
Lees ook: https://www.saskiamaarse.nl/agendaterreur/

Ontdek hoe de Nederlandse cultuur wordt ervaren door mensen uit verschillende landen en culturen.

Titel: ‘Onder de zeespiegel’
Auteur: Saskia Maarse
ISBN: 978-90-821296-3-2
Uitgever: Studio Odijk
Prijs: €14,95

BESTEL HIER HET BOEK

Ook als e-boek verkrijgbaar.

Over Saskia Maarse

Saskia Maarse schrijft, blogt en spreekt over de Nederlandse cultuur, cultuurverschillen en diversiteit.  In 2013 verscheen haar eerst boek Tutti frutti – het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland.

Lezingen / workshops

Saskia geeft lezingen en workshops over de Nederlandse cultuur in relatie tot andere culturen. Daarin laat ze zien wat we kunnen leren van zowel onze eigen cultuur als andere culturen op het gebied van bijvoorbeeld communicatie, leiderschap en omgangsvormen.

Boek Onder de zeespiegel

In Onder de zeespiegel schetst Saskia Maarse de Nederlandse cultuur door de ogen van ondernemers en managers van verschillende nationaliteiten en culturen in Nederland. Naast humoristische anekdotes bevat het boek nuttige achtergrondinformatie en heldere culturele inzichten.

Leave a Reply