Skip to main content

Waarom is gourmetten zo populair in Nederland en wat zegt dat over onze cultuur?

Saskia Maarse | 13 december 2020

Ieder jaar halen miljoenen Nederlanders tijdens de Kerstdagen hun gourmetstel uit de kast. Glunderend pielen we urenlang met kleine stukjes vlees, aardappelschijfjes, reepjes paprika en champignons in poppenhuispannetjes om vervolgens een uur in de wind te stinken. Hoe komt het toch dat gourmetten zo aanslaat in Nederland en wat zegt dat over de Nederlandse cultuur?

Daarvoor moeten we eerst kijken naar de verschillen in eetcultuur en hoe mensen wereldwijd relaties aangaan en onderhouden.

Stress
In landen zoals Brazilië, Rusland, Saoedi-Arabië, Nigeria en China – maar ook in buurlanden als Frankrijk en België! – eten mensen regelmatig uitgebreid samen, in restaurants of bij elkaar thuis. Die momenten worden gebruikt om contacten te leggen en te onderhouden, zowel privé als zakelijk.

In Nederland gaan we relaties vooral buitenshuis aan: op het werk, op de sportschool, bij verenigingen en clubjes. Niet voor niets telt Nederland zoveel verenigingen. Samen uitgebreid eten doen we over het algemeen alleen met familie of vrienden, en vooral bij speciale gelegenheden die ruim van tevoren zijn gepland.

Ook in een zakelijke omgeving treffen Nederlanders elkaar zelden bij spontane etentjes. Voor het uitwisselen van informatie en small talk worden er informele borrels georganiseerd op afgesproken tijdstippen en locaties, onder het genot van een hapje en een drankje.

Dagenlang in de keuken staan en samen uitgebreid eten in huiselijke of zakelijke sfeer zit bij veel Nederlanders niet in het systeem. Daarom leveren de feestdagen vaak op voorhand al stress op. Gelukkig biedt gourmetten in meerdere opzichten uitkomst.

Gemak
Door de kant-en-klare pakketten van de slagers – die slim inspelen op de behoefte aan gemak – is het gourmetten snel voorbereid en even snel weer opgeruimd. Daardoor houden we tijdens onze vrije dagen meer tijd over voor andere dingen zoals dagjes weg of klusjes in huis. Bovendien biedt gourmetten voor ieder wat wils. Als gastheer of gastvrouw hoef je niet bang te zijn dat het eten niet in de smaak zal vallen: jij bent niet verantwoordelijk voor de bereiding ervan of de manier waarop de verschillende ingrediënten in de pannetjes worden gecombineerd. Dat scheelt een hoop stress.

Small talk en gezelligheid
Een ander voordeel van gourmetten is dat er nauwelijks tijd overblijft voor ingewikkelde gesprekken. Als handelsvolk staan Nederlanders bekend om hun small talk. We breken liever niet te veel ons hoofd over onderwerpen als de “essentie van het menselijk bestaan”. Daarentegen peinzen veel Fransen, Duitsers en Engelsen juist graag over zaken als natuurwetenschappen, kunst en cultuur, godsdienst en filosofie. Zij houden ervan – tijdens hun uitgebreide etentjes – diepgaande gesprekken met elkaar te voeren, terwijl Nederlanders op hun feestjes of zakelijke borrels over het algemeen vooral te porren zijn voor prietpraat of praktische informatie.

Gourmetten zorgt ervoor dat je lekker bezig bent. Daardoor kunnen de gesprekken luchtig blijven en kun je pijnlijke stiltes en heftige discussies voorkomen – en daarmee de gezelligheid bewaken. ‘Gezelligheid’ is niet voor niets een typisch Nederlandse begrip.

Ook in de zakelijke omgeving valt het mensen uit andere landen vaak op dat Nederlanders door de gezelligheidsnorm elkaars gevoelens ontzien en conflicten vermijden. Toch zit daar ook een heel praktische beweegreden achter: in een overlegcultuur als Nederland, waar overeenstemming bereikt moet worden, is het tonen van emoties zelden efficiënt. Het kan zelfs als onprofessioneel worden ervaren.

Klein maar fijn
Het kleinschalige aspect van gourmetten past daarnaast goed bij de Nederlandse ‘doe maar gewoon’-mentaliteit. Mensen zullen gourmetten niet snel als overdreven ervaren. Met gourmetten zit je dus redelijk safe: iedereen weet vooraf al wat er verwacht kan worden.

Er blijft één nadeel: gourmetten stinkt. Maar zelfs daar zijn tegenwoordig oplossingen voor te bedenken. Al met al mag het de (gourmet)pret niet drukken!

Eet smakelijk!

Saskia Maarse is intercultureel spreker, trainer en auteur. Ze geeft lezingen en workshops over cultuurverschillen, cultural awareness en de Nederlandse (zakelijke) cultuur in relatie tot andere culturen.

2 Comments

  • Ridwan schreef:

    Interessant artikel, net als veel andere teksten op uw website. Met name het feit dat gesprekken in Nederland maar oppervlakkig zijn zet me aan het denken. Ik heb al langer het beeld dat aan intelligentie in Duitsland, Frankrijk en de UK veel meer recht gedaan wordt (net als kwalitatief goede muziek of uitgebreid eten). Ook heb ik het gevoel dat er voor diepgaande gesprekken in onze cultuur vaak weinig plaats is. Heb je daar ook een beeld bij?

  • Saskia Maarse schreef:

    Hallo Ridwan, De aandacht van Nederlanders ligt van oudsher meer bij handel en dus cijfers en winst, dan bij taal en literatuur. Nederlanders hebben immers nooit echt de moeite genomen om hun taal wereldwijd bekend te maken. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Britten en de Fransen, die het juist vanzelfsprekend vonden en nog steeds vinden als de ander hun taal spreekt. De literatuur van Engeland en Frankrijk bereikt daarom de hele wereld. Daarentegen staan Nederlanders weer bekend om o.a. hun schilderkunst, architectuur, entertainment business (denk aan DJ’s) en watermanagement. Zo hebben we allemaal wat 🙂

Leave a Reply