fbpx
was successfully added to your cart.

Winkelmand

Waarom gourmetten zo populair is in Nederland

Ieder jaar halen miljoenen Nederlanders met Kerst hun gourmetstel uit de kast. Er is nog steeds geen populairdere vorm van maaltijdbereiding op tafel dan gourmetten. Glunderend pielen we urenlang met kleine stukjes vlees, aardappelschijfjes, reepjes paprika en champignons in poppenhuispannetjes om vervolgens een uur in de wind te stinken. Hoe komt het toch dat gourmetten zo aanslaat in Nederland?

Daarvoor moeten we eerst kijken naar de verschillen in eetcultuur. In de meeste landen eten mensen regelmatig uitgebreid samen. Die momenten worden gebruikt om contacten te leggen en te onderhouden, zowel zakelijk als privé.

Stress
In Nederland gaan we relaties vooral buitenshuis aan: op het werk, op de sportschool, bij verenigingen en clubjes. Niet voor niets telt Nederland zoveel verenigingen. Samen uitgebreid eten in huiselijke sfeer doen we over het algemeen alleen met familie of vrienden, en alleen bij speciale gelegenheden. Regelmatig uitgebreid eten en dagenlang in de keuken staan zit bij veel mensen in dit land niet in het systeem. Daarom leveren de feestdagen vaak op voorhand al stress op. Gelukkig biedt gourmetten in veel gevallen uitkomst.

Gemak
Door de kant-en-klare pakketten van de slagers – die slim inspelen op de behoefte aan gemak – is het gourmetten snel voorbereid en even snel weer opgeruimd. En dat vinden we fijn, want daardoor houden we tijdens onze vrije dagen meer tijd over voor andere dingen zoals dagjes weg of klusjes in huis.

Gedeelde verantwoordelijkheid
Gourmetten is een gezamenlijke en tegelijkertijd individualistische bezigheid. Iedereen maakt zijn eigen eten klaar. Brandt je vlees aan? Dan kun je niemand anders dan jezelf de schuld geven.

Voor ieder wat wils
Er is voor ieder wat wils. Als gastheer of gastvrouw hoef je niet bang te zijn dat het eten niet in de smaak valt. Dat scheelt een hoop stress.

Small talk en gezelligheid
Nederlanders staan bekend om hun small talk en ze hechten een groot belang aan het typisch Nederlandse begrip ‘gezelligheid’. Door lekker bezig te zijn blijven de gesprekken luchtig en kun je pijnlijke stiltes voorkomen – en daarmee de gezelligheid bewaken.

Klein maar fijn
Als bewoners van een klein land voelen we ons vaak beter op ons gemak als dingen tot een kleine schaal beperkt worden. Dat zie je o.a. terug in de taal. Mensen drinken in Nederland geen koffie, maar een ‘bakkie’. Het Nederlandse ideaal is niet huis, bomen en beesten, maar ‘huisje, boompje, beestje’. Gourmetten sluit daarbij goed aan met de kleine pannetjes, de kleine stukjes vlees en de kleine schaaltjes.

Doe maar gewoon
Dat kleinschalige aspect van gourmetten past ook goed bij de ‘doe maar gewoon mentaliteit’. Mensen zullen gourmetten niet snel als overdreven of pompeus ervaren. Met gourmetten zit je dus redelijk safe: iedereen weet vooraf al wat er verwacht kan worden.

Er is één nadeel: gourmetten stinkt, maar ook daar zijn tegenwoordig oplossingen voor. Al met al mag dat de gourmetpret niet drukken!

Eet smakelijk!

 

Bekijk ook Saskia's bijdrage aan het programma #HUH van Appie Today over het onderwerp 'gourmetten'

Wil je meer weten over waarom Nederlanders zoveel waarde hechten aan gezelligheid en smalltalk? Lees dan deze blogs:
Smalltalk: Klein maar fijn
Gezelligheid: Dat vinden we gezellig!
Gezelligheid: Alles naar wens?

Over Saskia Maarse

Saskia Maarse is intercultureel expert, spreker en auteur. Ze schrijft, blogt en spreekt over de Nederlandse cultuur in relatie tot andere culturen. In 2013 verscheen haar eerste boek Tutti frutti – het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland.

Lezingen en workshops
Saskia geeft lezingen en workshops over de Nederlandse cultuur, cultural awareness en cultuurverschillen. Daarin laat ze zien wat we kunnen leren van zowel onze eigen cultuur als andere culturen op het gebied van bijvoorbeeld communicatie, leiderschap en omgangsvormen.

Boek Onder de zeespiegel
In haar boek Onder de zeespiegel schetst Saskia Maarse de Nederlandse cultuur door de ogen van ondernemers en managers van verschillende nationaliteiten en culturen in Nederland. Naast humoristische anekdotes bevat het boek nuttige achtergrondinformatie en heldere culturele inzichten.

Leave a Reply