Brazilie Viviane de Laurenzio boek Tutti frutti, het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland

NAAM: VIVIANE DE LAURENZIO
BEDRIJF: BALANS & DANS
IN NEDERLAND SINDS: 1989

Viviane de Laurenzio groeide op in een muzikale familie. Ze ging dansend door het leven en was gek op carnaval. De liefde bracht de Braziliaanse naar Nederland waar haar eerste zoon werd geboren. Met haar Zuid-Amerikaanse temperament was ze veel in de sportschool te vinden. Zo vaak zelfs, dat ze besloot te vragen of ze les mocht gaan geven. En zo introduceerde ze de ‘Axe’ en de ‘Zumba’. Met een bevriende yogalerares zette ze in Lelystad de sport- en dansschool Balans & Dans op, waar een multiculturele mix van vrouwen op een ongedwongen en gezellige manier kennis maken met sport en dans.  Ze heeft haar angst voor corruptie achter zich gelaten en stort zich met veel passie en overgave op haar Nederlandse ondernemerschap.


1. Sinds wanneer ben je in Nederland?

Tijdens een vakantie in Noord-Brazilië ontmoette ik in 1989 een Nederlandse backpacker en het was liefde op het eerste gezicht. Na een paar maanden besloot ik met hem mee te gaan naar Nederland. We kochten een appartement in Amsterdam en daar is onze oudste zoon geboren. Zeven jaar later zijn we teruggegaan naar Brazilië omdat ik heel erg last van heimwee had. In 2002, vijf jaar later, besloten we toch weer terug naar Nederland te gaan.

2. Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
Ik ben grootgebracht met het Zuid-Amerikaanse ritme. Mijn ouders speelden gitaar en er werd bij ons thuis altijd gedanst en gefeest. Ik ben gek op het Braziliaanse carnaval, het grootste ter wereld. In Brazilië werkte ik jarenlang als directiesecretaresse, maar dat was toch niet echt mijn ding. In Nederland heb ik een aantal jaar in de horeca gewerkt en was in mijn vrije tijd veel in de sportschool te vinden. Zo vaak, dat ik op een gegeven moment vroeg of ik les mocht gaan geven. Ik introduceerde de ‘Axe’, een mix van Afrikaanse en Braziliaanse dans; later kwam daar de ‘Zumba’ bij. Zumba betekent ‘snel bewegen en plezier hebben’. Het is een dans die in de jaren 90 bedacht werd door een Colombiaanse fitnessinstructeur; hij vond dat de fitnesslessen wel wat meer party-elementen mochten bevatten.
Na een aantal jaren sporten en les gegeven te hebben bij verschillende sportscholen in de Randstad, besloot ik op mijn manier met de Zumba-lessen verder te gaan in Lelystad. Toen dat enorm bleek aan te slaan, heb ik samen met mijn collega en vriendin Marjolein een eigen groepslessenstudio opgezet in Lelystad. Marjolein wilde zich met haar jarenlange ervaring als yoga-instructrice gaan richten op ‘balans’; en ik met mijn Zuid-Amerikaanse temperament en ritme op de ‘dans’. Zo ontstond Balans & Dans, een gezellige sport- en dansschool, waar groepslessen speciaal voor vrouwen en kinderen worden gegeven. Omdat bleek dat de groepslessen voor 95% uit een multiculturele mix van vrouwelijke deelnemers bestond, hebben we bewust gekozen voor dit ladies only-concept. Het is sloeg aan en is een enorm succes.

3. Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
Niet zo zeer problemen; maar het was wel heel hard werken, zeker in het begin. Om naamsbekendheid te krijgen, investeerde ik heel veel tijd in flyeren en gaf ik vaak gratis les, bijvoorbeeld op scholen om zoveel mogelijk mijn gezicht te laten zien. Ondertussen was ik altijd op zoek naar datgene waarmee ik me zou kunnen onderscheiden.

4. Wat zijn de verschillen tussen het ondernemen in Nederland en Brazilië?
Om te kunnen overleven, moet je in Brazilië altijd op je hoede zijn: corruptie is aan de orde van de dag. Toen ik hier begon met ondernemen, merkte ik dat de angst voor corruptie en om belazerd te worden nog diep zat. Inmiddels heb ik geleerd om de Nederlanders te vertrouwen en durf ik open en eerlijk te zijn. Een ander verschil is dat Nederlanders zoveel mogelijk afspraken op een dag plannen, want dat is efficiënt. Afspraken duren hier dan ook nooit lang. In tegenstelling tot Brazilië, waar er – onder het genot van een warme maaltijd en een glaasje – eerst over koetjes en kalfjes gepraat moet worden, alvorens tot de zakelijke kern te komen. Het informele gedeelte is nou eenmaal veel belangrijker dan het formele.
Mijn vader was een succesvolle ondernemer, die zijn product heel goed kon verkopen. Ik vroeg hem eens wat zijn geheim was. “Ik ben en zal altijd voor São Paulo Voetbal Team zijn,” zei hij. “Maar schat, om mijn product te verkopen vind ik alle teams prachtig!” Je kunt het mooiste product hebben – maar als je niet bereid bent tijd te investeren in je relaties, dan wordt het zakelijk nooit wat.

5. Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
Op tijd komen! Dat is prettig, want je weet altijd waar je aan toe bent. Verder zijn Nederlanders gek op ‘gratis’ Maar ook op bonnetjes sparen, speciale acties en aanbiedingen. Geef je bijvoorbeeld een gratis workshop, dan krijg je veel aanmeldingen. Wat overigens niet wil zeggen, dat ze dan ook daadwerkelijk komen, want als het gratis is, voelen ze zich niet verplicht. Laat je ze vooraf betalen, dan heb je uiteindelijk veel meer animo. Verder is zomaar ergens langsgaan in Nederland not done. Of het nou privé of zakelijk is, je zult toch echt eerst een afspraak moeten maken.

6. Wat heb je meegenomen vanuit de Braziliaanse en de Nederlandse cultuur?
Vanuit Brazilië de dans en het temperament. Vanuit hier de balans en ‘gezelligheid’, een echt Nederlands begrip.

7. Wil je ooit terug naar Brazilië?
Nee, ik wil er alleen nog heen om op vakantie te gaan of om vrienden en familie te bezoeken. In Sao Paolo wonen zeventien miljoen mensen. Het is er heel gezellig, maar ook heel gevaarlijk.
Ik zou er nooit met mijn kinderen willen wonen. Veel te onveilig en het is doodvermoeiend om altijd alert te moeten zijn. Ik ben niet meer gewend aan de stress van één van de grootste steden van de wereld.

8. Wat is het geheim van je succes?
Met passie en vol overgave werken en ondernemen. Het lukt alleen als je er voor de volle 100 % voor gaat en 150% erin gelooft!

9. Wat is je favoriete stuk fruit en waarom? #tuttifrutti
De watermeloen: dorstlessend en lekker van smaak. En de mango (in Brazilië: manga): intens van smaak en ruikt hemels!

10. Wat is je favoriete Hollandse product en/of locatie?
Mijn favoriete producten zijn kaas, stroopwafels en de prachtige tulpen. Mijn favoriete locatie is Amsterdam.

TIPS van Viviane
1. Leer de taal zo snel mogelijk
2. Verdiep je in de cultuur en leer die begrijpen
3. Doe marktonderzoek
voordat je ergens aan begint
4. Ga tot in de kleinste hoekjes van Nederland
je geluk achterna
5. En vergeet nooit wat je dromen zijn!

Dit interview is gepubliceerd in het boek Tutti frutti (2013)

“Inmiddels heb ik geleerd om Nederlanders te vertrouwen en durf ik open en eerlijk te zijn”