India Rishi Lodhia boek Tutti frutti, het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland, geschreven door Saskia Maarse

NAAM: RISHI LODHIA
BEDRIJF: CAMERAMANAGER.COM
IN NEDERLANDS SINDS: GEBOORTE

Rishi ontdekte de passie van het ondernemen tijdens zijn eerste studiejaar in Maastricht. Terwijl zijn studiegenoten bijbaantjes namen, kreeg hij van zijn ouders vijfhonderd gulden startkapitaal om een onderneming op te zetten. Ondernemerschap werd van huis uit erg gestimuleerd, in tegenstelling tot de rest van zijn omgeving die terughoudend reageerde op zijn ondernemende plannen. Ook op de universiteit waren ze niet echt gecharmeerd van zijn ondernemerschap. Maar ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan; hij speelde voortvarend en met succes in op de vraag die er vanuit de (internet)markt kwam. Met zijn tweede bedrijf Cameramanager.com is hij actief in Europa en hoopt hij binnenkort ook in Brazilië voet aan de grond te krijgen. Hij verovert de internationale markt met een Aziatische manier van zakendoen: overdag keihard werken en ’s avonds tijd investeren in sociale contacten en genieten. Want een goede band met zakenpartners blijft voor hem van essentieel belang.


1. Sinds wanneer ben je in Nederland?

Ik ben in 1980 in Almelo geboren.

2. Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
Ik kom uit een echte ondernemersfamilie. Mijn opa verhuisde in de jaren vijftig van India naar Afrika, omdat hij daar kansen zag en startte, samen met zijn familie, een aantal ondernemingen zoals bioscopen, juweliers- en elektronicazaken. In 1972 moesten ze, onder het dictatorschap van Idi Amin, helaas met de hele familie het land uit vluchten. Mijn vader kwam in Nederland terecht en trouwde met een Indiase vrouw, mijn moeder. Ook mijn moeder kwam uit een echt ondernemersgezin van generaties juweliers. In Nederland hebben mijn ouders allerlei ondernemingen gehad: van een Indiaas restaurant tot een souvenirwinkel. Zo leerde ik al heel vroeg het ondernemerschap!
Tijdens het eerste jaar van mijn studie Internationale Bedrijfskunde in Maastricht – ik was toen 19 jaar – ontdekte ik de passie van het ondernemen pas echt. In plaats van net als mijn studiegenoten te zoeken naar een bijbaantje, kreeg ik van mijn ouders vijfhonderd gulden starterskapitaal. Daarmee stimuleerden ze mij om te gaan ondernemen. Samen met een vriend zette ik met succes een internetbedrijf op dat online-oplossingen op maat maakte. De echte doorbraak kwam na de oprichting van ons tweede bedrijf. We hadden enkele beveiligingsbedrijven als klant, die aangaven dat hun huidige analoge camerasystemen niet bevielen. Ze wilden een oplossing die online toegang had. Wij ontwikkelden een revolutionaire oplossing voor camerabewaking die geheel online te beheren was: Cameramanager.com, het eerste platform voor camerabewaking in the cloud in de wereld. Wij geloven heilig in ons product en willen daarmee de wereld veroveren door altijd scherp te blijven en in te gaan op de behoefte van de markt. Innovatie en ontwikkeling zijn daarbij de sleutelwoorden. Onze onderneming is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal bedrijf dat actief is in Europa en Turkije, waar we zelfs marktleider zijn. In Istanbul hangen al 20.000 camera’s die aangesloten zijn op ons systeem. Dit jaar hopen we voet aan de grond te krijgen in Brazilië. In het buitenland werken wij altijd samen met lokale partners die onze diensten afnemen. Ik krijg heel veel energie van mijn zakelijke reizen!

3. Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
Je omgeving (familie niet meegerekend) die zegt dat ondernemer zijn een risicovol bestaan is en die je pusht om een corporate carrière te volgen als advocaat of dokter of, erger nog, om accountant te worden. Ondernemen is ook een vies woord op de universiteit.
Gelukkig is dat de afgelopen jaren wel verbeterd. Het stimuleren van ondernemerschap kan wel echt veel beter, maar het besef dat de ondernemer de professional werk verschaft, is wel gegroeid in deze roerige economie.

4. Wat zijn de verschillen tussen het ondernemen in Nederland en lndia?
In India en alle andere Aziatische landen moet je eerst aan je relaties werken. Eerst een goed persoonlijk contact opbouwen en dan pas zaken doen. Nederlanders zijn wel goed in het leggen van de eerste contacten, maar willen al heel snel overgaan tot een deal. Zo werkt dat daar niet, je zult tijd moeten steken in je relaties. Ik hou erg van deze Aziatische manier van zaken doen. Kijk bijvoorbeeld hoe Turkse ondernemers werken: ze werken hard, maar genieten ook van het leven. Als ik naar Istanbul ga, werk ik overdag keihard, maar de avond staat altijd in het teken van sociale activiteiten. Uitgebreid dineren en elkaar beter leren kennen. Men combineert het aangename met het zakelijke. Want een goede band met je zakenpartner is van essentieel belang.

5. Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
Nederlanders willen alles vastleggen in contracten. Ik geloof dat er geen ander land is dat zo veel incassobureaus heeft als Nederland. Verder willen Nederlanders snel overgaan tot actie: bij de eerste afspraak al meteen een deal sluiten.

6. Wat heb je meegenomen vanuit de Indiase en de Nederlandse cultuur?
De Nederlandse transparantie en directheid en de Indiase manier van relaties opbouwen en onderhouden.

7. Wil je ooit terug naar India?
Niet om te wonen of een bedrijf te starten; wel ga ik graag naar India voor familiebezoek.

8. Wat is het geheim van je succes?
Keihard werken, transparant zijn, goede relaties hebben, innovatief zijn en altijd iets willen creëren in plaats van de status quo te bewaren.

9. Wat is je favoriete stuk fruit en waarom? #tuttifrutti
Mango. Alles van mango is lekker: de vrucht, maar ook alle sappen waar mango in zit.

10. Wat is je favoriete Hollandse product en/of locatie?
Mijn favoriete product is kaas. Ik ben namelijk vegetariër en eet dus heel veel kaas.
Mijn favoriete locatie is de Westergasfabriek in Amsterdam.


TIPS van Rishi

1. Denk altijd aan creëren i.p.v. consumeren
2. Creëer nieuwe producten of diensten: kijk om je heen, waar erger je je aan, kijk eens of je dat kunt verbeteren of veranderen door iets nieuws te maken
3. Geloof in je product
4. Probeer te inspireren
5. En wil je internationaal zaken doen: zoek een partner die je wegwijs kan maken in dat land

Vlak voor de uitgave van dit boek werd bekend dat Cameramanager.com door Panasonic is overgenomen. Rishi is nu CEO van Panasonic Cloud Management Services

Het boek Tutti frutti is te koop via onze webshop

“Nederlanders willen alles vastleggen in contracten, ik geloof dat er geen ander land is dat zo veel incassobureaus heeft als Nederland