Amerika Charles Ruffolo boek Tutti frutti, het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland

NAAM: CHARLES D.A. RUFFOLO
BEDRIJF: THE NETWORKING BV
IN NEDERLAND SINDS: 1976

Door altijd te vroeg op de bijeenkomsten van de Amerikaanse Kamer van Koophandel te verschijnen, ontdekte de Amerikaan Charles D.A. Ruffolo (of ‘Ruf’ zoals iedereen hem noemt) de kracht van het netwerken. Zijn gedrevenheid en aanstekelijk enthousiasme leverden hem daar de titel ‘Koning van het netwerken’ op. De militair werd binnen de kortste keren gevraagd om lezingen en workshops te geven en kroonde zichzelf tot de eerste professioneel netwerker ter wereld. Hoewel netwerken vaak wordt geassocieerd met recepties, handjes schudden en mensen ontmoeten ‘aan wie je wat hebt’, heeft Ruf het uitgebouwd tot een ware wetenschap. Hij maakte van zijn eigen professionele netwerk een goedlopend bedrijf, The NetworKing BV genaamd. Naast het geven van lezingen en workshops, organiseert Ruf ‘Special Events’ met vooraanstaande personen. Hij is tevens oprichter van The Network Club en The NetworKing Academy, schrijver van o.a. het boek Network Your Way to Success – inmiddels vertaald in het Nederlands en Chinees – en bedenker van het Ruffle Shuffle kaartspel. Tot slot is hij oprichter van Stichting Giving Back, een stichting die ambitieuze scholieren de kans biedt hun talenten en vaardigheden te ontwikkelen.


1. Sinds wanneer ben je in Nederland?

In 1976 werd ik als Amerikaans soldaat met mijn eenheid in Steenwijk gestationeerd. Hoewel het de bedoeling was dat ik na verloop van tijd weer terug naar de States zou gaan, werd ik verliefd op mijn vrouw Herma en ben ik hier gebleven. Toen al had ik de drive: “Money, I have to make money.” Ik was er ook van overtuigd dat dat zou gaan lukken.

2. Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
Ik was er aan toe om zelf baas te zijn. Toen ik in 1991 met mijn divisie werd overgeplaatst naar het Duitse Wiesbaden, had ik nog vier jaar te gaan voordat ik de magische grens van twintig dienstjaren bij het Amerikaanse Leger zou hebben bereikt. Daarna zou ik een levenslang pensioen genieten. In mijn vrije tijd haalde ik mijn MPA (Master of Public Administration), omdat ik booksmart wilde worden. Streetsmart was ik al; nu moest ik bewijzen dat ik ook de theorie onder de knie had. De beste beslissing in die tijd was echter om mijzelf in te schrijven bij de Amerikaanse Kamer van Koophandel in Den Haag, die bijeenkomsten organiseerde waar de top uit het zakenleven bijeenkwam. Omdat ik nooit precies wist hoe lang mijn reis vanuit Duitsland zou duren, kwam ik bij deze bijeenkomsten altijd veel te vroeg aan. Ik maakte dan alvast een praatje met de mensen die er waren. Tijdens één van deze gesprekken kwam ik in aanraking met Buford Alexander, destijds directeur bij McKinsey & Co, een groot Amerikaans consultancybureau. Het verbaasde hem dat ik er uren rijden voor over had om deze bijeenkomsten bij te kunnen wonen. Hij vond dat ik doorzettingsvermogen, durf en visie had en dat ik een geboren netwerker was. Ik stak dan ook niet onder stoelen of banken dat het mijn doel was om – na mijn laatste vier dienstjaren in het Amerikaanse leger – voor ‘één van de grote jongens’ te gaan werken.

3. Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
Begin jaren 90 was het moeilijk om ondernemer te zijn. De Nederlandse wet- en regelgeving omtrent het ondernemerschap maakte het je ook niet gemakkelijk. Bovendien bestond er geen klimaat om deze tak van business te promoten en te stimuleren. Inmiddels zijn de regels een stuk soepeler geworden om ondernemer te worden. ‘Van krantenjongen tot miljonair’ lijkt nu ook in Nederland mogelijk. Dankzij tv en YouTube kun je in no time beroemd worden.

4. Wat zijn de verschillen tussen het ondernemen in Nederland en Amerika?
Ik vind het typisch Nederlands dat veel ondernemers een stichting of vereniging opzetten. Met een stichting kies je voor de makkelijke weg: je krijgt subsidies en kunt op een veilige manier rondkomen. Het is net of je daarmee niet succesvol ‘mag’ zijn. Start meteen een bedrijf, dan kun je tenminste groeien! Ook gaan Nederlanders heel erg mee in de flow. Een paar jaar geleden werden een heleboel ondernemers headhunter, nu barst het van de coaches…
Verder vind ik het vreemd dat Nederlanders zichzelf tolerant vinden. Ze bedoelen dat positief, maar het woord tolerant is eigenlijk heel negatief. Hoor maar: “Ik tolereer jou”, hoe onvriendelijk is dat?

5. Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
Nederlanders zijn heel afwachtend: “Eerst de kat uit de boom kijken.” Maar de kat moet eerst uit de boom zijn gevallen, de boom op de kat, de kat moet tien meter onder de grond liggen en het onkruid moet alweer beginnen te groeien, pas dan komen ze in actie. In Amerika geldt: “If you want to do business, do it now.” Waarom zou je wachten? Als je in Nederland succesvol bent, word je door de maatschappij klein gemaakt.
Ook dat motto “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg” vind ik doodzonde! Als je in Amerika ergens goed in bent, word je op een voetstuk geplaatst. Dat begint al bij het sporten op school. Wat mij ook erg opvalt, is dat Nederlanders heel erg in hun eigen klasse blijven hangen. Verder is er nog de prachtige Nederlandse term ‘gunnen’. In Amerika bestaat zoiets niet. Het mooie van gunnen is dat je iemand iets kunt geven, zonder dat daar direct verplichtingen tegenover staan.

6. Wat heb je meegenomen vanuit de Amerikaanse en de Nederlandse cultuur?
Vanuit de Amerikaanse cultuur natuurlijk het doorzettingsvermogen. Vanuit de Nederlandse cultuur het gunnen en de gezelligheid.

7. Wil je ooit terug naar Amerika?
Zeker, maar alleen om familie en vrienden te bezoeken, op vakantie te gaan of zaken te doen.

8. Wat is het geheim van je succes?
Ik noem er twee: geven en doorzetten.

9. Wat is je favoriete stuk fruit en waarom? #tuttifrutti
Dat is de kiwi: het meest voedzame en nutriëntdichte fruit dat er is en boordevol vitaminen en mineralen, die je nodig hebt om gezond te blijven. Als je gezond bent, heb je meer energie en kun je ook beter presteren.

10. Wat is je favoriete Hollandse product en/of locatie?
Mijn favoriete locatie is mijn huis in Kallenkote, in Overijssel.


TIPS van Ruf

1. Verdiep je in de cultuur en speel daarop in
2. Wees niet te afwachtend
3. Wees trots op je succes
4. Geef terug aan anderen

Lees ook het blog: Liefde kent geen grenzen

Het boek Tutti frutti is te koop via onze webshop

“In Nederland heb je de prachtige term ‘gunnen’. In Amerika bestaat zoiets niet. Het mooie van gunnen is dat je iemand iets kunt geven, zonder dat daar direct verplichtingen tegenover staan.”