Marokko Raja Felgata, boek Tutti frutti, het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland

NAAM: RAJA FELGATA
BEDRIJF: MOGADOR PRODUCTIONS
IN NEDERLANDS SINDS: 1975

Hoewel Raja Felgata de Marokkaanse tradities respecteerde, schopte ze met haar liberale karakter al op jonge leeftijd tegen de gevestigde orde aan. Tijdens haar studie Journalistiek had ze altijd het idee dat ze vanwege haar achtergrond harder moest werken dan haar studiegenoten. Maar dat sterkte haar alleen maar bij het stellen van haar doelen: iets bijdragen, een boodschap overbrengen. Als Marokkaanse vond ze de berichtgeving in de Nederlandse media eenzijdig en niet kleurrijk genoeg. Ze was er van overtuigd dat zij met haar mediterrane temperament, haar Hollandse directheid en haar kleurrijke uiterlijk wel wat meer vuur kon brengen binnen de media en wilde nieuwslezeres worden. Ze begon bij de lokale radio Amsterdam FM, werd daarna nieuwslezeres bij de Amsterdamse tv-zender At5 en daarna presentatrice, programmamaker en eindredacteur bij de Moslim Omroep. Na haar studie werkte ze bij verschillende omroepredacties, maar in 2007 was ze weer aan een nieuwe uitdaging toe, ze wilde iets van haarzelf neerzetten en een eigen weg inslaan. Behalve journalistieke vaardigheden had ze immers ook ondernemersbloed? Tijd om Mogador Productions op te zetten, economische crisis of niet. Daar combineert ze haar Marokkaanse temperament en passie met de Hollandse nuchterheid.


1. Sinds wanneer ben je in Nederland?

Ik ben hier in 1975 in Amsterdam geboren.

2. Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
Ik kom uit een ondernemersfamilie. De ooms van mijn vaders kant zitten allemaal in het leer. Eind jaren ‘60 besloot mijn vader naar Nederland te gaan: deels uit nieuwsgierigheid, deels omdat hij een ander leven wilde. Een paar jaar later volgde mijn moeder. In Nederland werkte hij bij de Melkunie. Hij is een van de eerstegeneratie-Marokkanen die hard hebben gewerkt voor dit land en daar ben ik trots op. Mijn moeder studeerde sociologie en ging later bij een bank werken, wat voor die tijd erg vooruitstrevend was, zeker als (Marokkaanse) vrouw. Zij stimuleerde haar drie dochters te gaan studeren en zelfstandig te zijn. Ik deed mavo, havo en daarna de hbo Journalistiek. Na mijn stage bij de lokale omroep Amsterdam FM werd ik bij At5 de eerste Marokkaanse nieuwslezeres op tv. Daarna ging ik aan de slag bij de Moslimomroep. Ik studeerde af en wilde me meer met de inhoudelijke kant van tv bezighouden. De periode van Pim Fortuyn en Theo van Gogh zorgde voor een interessant maatschappelijk debat; daar wilde ik als journalist aan bijdragen. Ik kwam bij de VARA terecht. Hoewel ik het redactiewerk bij DWDD en Pauw en Witteman heel boeiend vond, greep ik toch weer mijn kans toen ik al na drie weken werd benaderd door de KRO voor het nieuws- en actualiteitenprogramma Goedemorgen Nederland. Daar ging ik op in, op voorwaarde dat ik invloed mocht hebben op de inhoud van de programma’s.
Zo was ik bijvoorbeeld vernieuwend bezig door, tijdens het Suikerfeest, de tafel waaraan mijn toenmalige collega Sven Kockelman interviewde te bedekken met Marokkaanse lekkernijen. Een miljoen kijkers per dag: dat waren voor mij kleine overwinningen. Het waren pittige tijden, want drie keer per week je wekker om 04.00 uur zetten en dus altijd om 21.00 uur naar bed gaan, had consequenties voor mijn sociale leven. Maar ik deed het ergens voor. Ik had een missie; en daar moet je nou eenmaal hard voor werken en dingen voor laten. Maar het begon weer te kriebelen. Ik was aan een nieuwe uitdaging toe: om mijn eigen weg in te slaan, iets van mezelf neer te zetten. Zo ontstond in 2007 Mogador Productions. Mensen verklaarden mij voor gek, de economische crisis was net begonnen, maar met mijn eigen mediaproducties wil ik me als Marokkaanse wereldburger onderscheiden. In 2010 publiceerde het vrouwenblad Opzij een lijst van machtigste vrouwen. Ook daarin miste ik kleur en heb, als reactie, mijn eigen ‘kleurrijke vrouwenlijst’ uitgegeven. Met als doel: talentvolle vrouwen met allerlei verschillende achtergronden een podium geven en hun zichtbaarheid vergroten. Daarnaast wilde ik de bewustwording vanuit het bedrijfsleven en media vergroten, als het gaat om diversiteit. Ik kreeg er heel veel aandacht door; dat stimuleerde me enorm om hiermee door te gaan. Ik kreeg een lintje voor de democratie en twee jaar later volgde een kleurrijke lijst met Nederlandse vrouwen en mannen. Nu ga ik mij 0ok richten op een internationale lijst.

3. Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
Van jongs af aan was ik gewend te vechten voor mijn positie als vrouw: als studente, als nieuwslezeres, als producent en als ondernemer. Op sommige momenten zei men letterlijk: “Dat lukt jou toch niet”; maar met doorzetten, focussen, heel hard werken, mezelf neerzetten en presenteren wist ik iedere keer mijn doel te bereiken. Mijn vechtersmentaliteit wist ik om te zetten in positieve energie, waarmee ik vele anderen hoop te inspireren.

4. Wat zijn de verschillen tussen het ondernemen in Nederland en Marokko?
Hollanders zijn heel nuchter en direct, ook in het zaken doen. Die directheid heb je in Marokko en bijvoorbeeld in het Midden-Oosten niet, dat werkt daar ook niet. Hier kun je recht op je doel afgaan; in Marokko vragen dat soort dingen om een hele andere aanpak, waardoor zakendoen veel meer tijd kost.

5. Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
Naast nuchterheid en directheid is men in Nederland veel individualistischer, hoewel dat door de crisis wel iets minder is geworden, vind ik. Men gunt en helpt elkaar meer, zeker ondernemers. Ik weet als geen ander hoe het voelt als iets je niet gegund wordt, dus dat vind ik alleen maar een goede ontwikkeling.

6. Wat heb je meegenomen vanuit de Marokkaanse ende Nederlandse cultuur?
Ik heb Marokkaanse passie en vuur gecombineerd met Hollandse nuchterheid. Het beste uit twee culturen. Uit deze mix haal ik mijn kracht en daarmee wil ik het verschil maken.

7. Wil je ooit terug naar Marokko?
Ik ga graag naar Marokko om familie op te zoeken en boeiende mensen te ontmoeten, maar mijn standplaats blijft Nederland. En daarbij, de wereld is groter dan een of twee landen.

8. Wat is het geheim van je succes?
Ik ben trots op waar ik vandaan kom en daar haal ik mijn kracht en creativiteit uit. Mijn optimisme en het zien van kansen i.p.v. struikelblokken. Door deze mindset kan ik omgaan met tegenslagen en die heb ik afgelopen jaar best gekend. Ondernemen is topsport: vallen, opstaan en weer doorgaan, altijd doorgaan. Ondernemer ben je 24 uur per dag. En veerkracht is een zegen. ‘Kleurrijk’ kijken is een manier van leven en opent vele deuren.

9. Wat is je favoriete stuk fruit en waarom? #tuttifrutti
De dadel: een gezond stuk fruit met natuurlijke suikers. En de ananas: zoet, gezond en fris.

10. Wat is je favoriete Hollandse product en/of locatie?
Mijn favoriete Hollandse product is kaas; ik kan zo genieten van een bruin broodje jonge kaas!
Mijn favoriete locatie is Amsterdam West: daar heb je de hele wereld in één.


TIPS van Raja

1. Blijf dicht bij jezelf en wees trots op waar je vandaan komt
2. Wees niet te bescheiden en wees niet bang om te vallen
3. Zoek grenzen op en stel doelen
4. Stap uit je comfortzone
5. Durf te vragen!

Dit interview is gepubliceerd in het boek Tutti frutti (2013)

“Mijn vechtersmentaliteit zet ik om in positieve energie waarmee ik vele anderen hoop te inspireren”