NAAM: GEOFF COLLIER
BEDRIJF: FOX PRODUCTIONS
IN NEDERLAND SINDS: 1982
Met een diploma bedrijfskunde en een net afgeronde studie beleggingen stond de Canadees Geoff Collier in 1982 voor een belangrijke keuze: of solliciteren naar een baan in Canada of terug naar Nederland om, opnieuw voor zes maanden, voor het Amsterdam Eredivisie IJshockeyteam te gaan spelen. Omdat zijn eerste kennismaking met Nederland twee jaar daarvoor meteen goed was bevallen, koos hij voor het laatste. In die tijd ontstond het idee om, samen met een teamgenoot, een bedrijf op te zetten voor het bedrukken van T-shirts, genaamd: Fox Productions. Met een minimaal startkapitaal, maar met een maximale inzet is het bedrijf in dertig jaar tijd uitgegroeid tot leverancier van o.a. merchandise, promotioneel textiel en bedrijfskleding voor grote merken. Dankzij het durven nemen van risico’s en een groot gevoel voor commercie. En niet te vergeten zijn charmante accent…
1. Sinds wanneer ben je in Nederland?
Sinds 1982. Als ijshockeyer werd ik in Canada gescout om, in het najaar van 1980, voor zes maanden in Nederland te komen spelen voor het Den Bosch Eredivisie ijshockeyteam. Twee jaar later werd ik opnieuw benaderd vanuit Amsterdam en greep ik weer de kans, om vervolgens nooit meer weg te gaan uit Nederland.
2. Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
Het ondernemerschap zat er bij mij al op jonge leeftijd in. In Canada had ik al mijn eigen schoorsteenveegbedrijf Geoff’s Chimney Sweep. Tijdens mijn tweede periode in Nederland ontstond het idee om, samen met mijn teamgenoot Tjakko de Vos, een bedrijf op te zetten voor het bedrukken van T-shirts, genaamd Fox Productions (naar de achternaam van Tjakko). We hadden allebei een andere achtergrond: hij een grafische en ik een commerciële. Dat bleek een ideale combinatie. Met maar 65 gulden op de bank begonnen we in een kleine kelder van een pand op de Prinsengracht in Amsterdam.
Van ons spaargeld kochten we onze eerste zeefdrukmachine; acht maanden later hadden we een omzet van 86.000 gulden. Er volgden turbulente jaren met lange werkdagen: we werkten van 08.00 tot 18.00 uur voor ons eigen bedrijf, waarin alles wat werd verdiend terug werd gestopt in het bedrijf. Daarnaast hadden we nog een baan in de horeca waar we van 18.00 tot 01.00 uur werkten om rond te kunnen komen. In 1983 kregen we een verzoek van de Gouden Gids of we wilden adverteren. Nadat onze eis dat er voor het eerst een rubriek ‘textielbedrukking’ in zou komen te staan was ingewilligd, hebben we een advertentie geplaatst. Fox Productions was de eerste adverteerder; na ons volgden er nog velen. We bleven groeien en zitten, na vijf keer te zijn verhuisd, sinds 2001 in ons eigen pand in Weesp: met een oppervlakte van 3600 m2, een grote productieafdeling en een eigen ontwerpstudio. Behalve merchandise, promotioneel textiel en het ontwerpen van bedrijfskleding voor grote merken, produceren en distribueren we souvenirs (T-shirts, petjes, tassen, sweaters, etc.) voor toeristen in Amsterdam en de rest van Nederland. Maar ook buiten Nederland timmeren we aan de weg met T-shirts in steden als Wenen, Berlijn, Budapest en Barcelona.
3. Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
Het grootste probleem was dat Fox Productions al gestart was, voordat ik een verblijfsvergunning had gekregen. In eerste instantie raadden ze me aan om terug te gaan naar Canada en in Ottawa bij de Nederlandse ambassade een aanvraag te doen. Nadat ik in het kort mijn verhaal over het ijshockey had gedaan en had uitgelegd dat het bedrijf al draaide, kreeg ik ter plekke een stempel en konden wij verder. Ik blijf Canadees, maar hoef nu maar om de vijf jaar een nieuw pasje te halen!
4. Wat zijn de verschillen tussen het ondernemen in Nederland en Canada?
Nederland is veel vrijer. Toen ik hier voor het eerst kwam, was Nederland het land van seks, drugs en alcohol. In Canada was dat in die tijd gewoon ondenkbaar. In de afgelopen 30 jaar ben ik mij ook blijven verbazen over het sociale stelsel in Nederland met al die voorzieningen. Hier is het voor een bedrijf heel moeilijk om van een ‘slechte’ werknemer af te komen of de bezetting te verminderen, als het zakelijk slecht gaat. Dat kost bedrijven heel veel geld en gedoe. Als je in Amerika of Canada je werk niet goed doet, word je ontslagen; hier word je beschermd door de vakbonden. Hoewel er in de afgelopen jaren wel het een en ander is veranderd – in Canada zijn de sociale voorzieningen inmiddels verbeterd en hier is bijvoorbeeld het ontslagrecht wat versoepeld – blijft het verschil groot.
5. Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
In Nederland is het zaken doen heel gemoedelijk. Eerst koffie drinken, kennis maken en tot elkaar komen. De deal komt dan evengoed wel. In Amerika bijvoorbeeld wil men direct al bij de eerste afspraak tot een deal komen. Hier nemen ze daar meer de tijd voor en gaat het vooral ook om het opbouwen van relaties. Hoewel in Nederland de klok heel belangrijk is, wordt er de laatste jaren al iets flexibeler omgegaan met het fenomeen tijd. Het kan toch simpelweg een keer gebeuren dat je te laat komt door een file of een gesprek dat uitloopt. In Amerika kennen ze geen excuus voor te laat komen. In Nederland weet je gewoon dat het overal druk is en dat je dus op allerlei manieren oponthoud kan hebben.
6. Wat heb je meegenomen vanuit de Canadese en de Nederlandse cultuur?
Vanuit Canada: mijn commerciële inslag, het risico durven nemen én een herkenbaar accent. Vanuit Nederland: het gemoedelijke zaken doen en ruimdenkendheid.
7. Wil je ooit terug naar Canada?
Voorlopig blijf ik heen en weer reizen tussen Nederland en Canada. Hoewel ik hier al dertig jaar woon, ben en blijf ik Canadees. Ik houd van de rust en ruimte daar; ik heb in Montreal een vakantiehuis. In Nederland wordt het leven steeds gejaagder, drukker en voller. Een half uur autorijden in Nederland is vermoeiender dan vier uur rijden in Canada.Soms mis ik hier nog weleens de gemoedelijke sfeer van dertig jaar geleden, toen je je autootje nog gewoon even kon parkeren op het Leidseplein in Amsterdam. Desondanks vind ik Nederland een fijn land om in te wonen en te werken.
8. Wat is het geheim van je succes?
Mijn doorzettingsvermogen. Ik focus me voor 100% op wat ik doe. Verder zorg ik goed voor mijn
mensen en, misschien wel het belangrijkste, doe ik net iets meer dan ik beloof.
9. Wat is je favoriete stuk fruit en waarom? #tuttifrutti
De appel: dat is het enige fruit dat ik eet.
10. Wat is je favoriete Hollandse product en/of locatie?
Mijn favoriete locatie is Limburg: heerlijk rustig! Hoewel het niet echt een product is, wil ik het toch noemen: het grote aanbod aan goed eten uit alle delen van de wereld in de vele restaurants!
TIPS van Geoff
1. Leer direct de taal, maar houd een beetje accent: dat heeft zo z’n charme
2. Let op de regelgeving
3. Zorg dat je goede mensen om je heen hebt
4. Hou financiële zaken altijd goed in de gaten
Dit interview is gepubliceerd in het boek Tutti frutti (2013)