Letland, Dzidra Dubois, boek Tutti frutti, het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland

NAAM: DZIDRA DUBOIS
BEDRIJF: ORANZA
IN NEDERLANDS SINDS: 2006

In Nederland kun je als ondernemer rustig slapen, stelt Dzidra Dubois. In haar geboorteland Letland is dat wel anders. Daar kun je ‘s morgens wakker worden en tot de onaangename ontdekking komen dat er ineens een wet is veranderd, waardoor je als ondernemer behoorlijk in de problemen kunt komen. Letse ondernemers zijn daardoor niet alleen flexibel, maar ook heel zelfstandig. Kom je er bij eventuele problemen zelf niet uit, dan doe je een beroep op iemand uit je eigen omgeving. Want het inhuren van coaches zoals we dat in Nederland gewend zijn, kennen ze daar niet. Dzidra verbaast zich over de wildgroei aan coaches hier. Volgens haar kun je alleen een goede coach zijn als je veel hebt meegemaakt in je leven. Als voorbeeld noemt ze Annemarie van Gaal, die als ondernemer in Rusland veel ervaring heeft opgedaan. Ze is blij met het kleurgevoel van de Nederlanders, want dat komt haar als designer, fotograaf en ondernemer goed van pas.


1. Sinds wanneer ben je in Nederland?

Sinds 2006.

2. Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
Na mijn studie architectuur ben ik in Letland bij mediabedrijven begonnen met grafisch ontwerp voor media, reclame en marketing. Later kwam daar webdesign en webontwikkeling bij. Zeven jaar geleden ontmoette ik mijn huidige Nederlandse man en besloot ik, na eerst veel heen en weer reizen, om in Maastricht te gaan wonen. De eerste paar jaren heb ik nog in loondienst gewerkt, maar toen mijn kennis van het Nederlands steeds beter werd, ben ik voor mezelf begonnen. Ik droomde altijd al van een eigen bedrijf en de bijbehorende vrijheid, maar in Letland is een bedrijf runnen erg lastig. Hier in Nederland heb ik, mede dankzij de enorme steun van mijn man, met Oranza mijn droom kunnen verwezenlijken.

3. Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
Nederland is heel zakelijk ingesteld en een bedrijf starten is op papier redelijk eenvoudig. Maar een nieuw zakelijk netwerk opbouwen vraagt veel energie en tijd. Ik bezoek nog steeds netwerkbijeenkomsten, maar ontmoet daar voornamelijk andere ZZP-ers die in dezelfde vijver vissen.

4.Wat zijn de verschillen tussen het ondernemen in Nederland en Letland?
In wezen verschilt de Baltische cultuur niet zoveel met hier. Wel zijn de contacten in mijn geboorteland veel directer. Nederland is, wat dat betreft, echt een uitdaging: voor een buitenlander is het extra lastig om hier door te breken. Ontstaat in Letland een netwerk spontaan: hier vind ik netwerken heel kunstmatig. Lastig vind ik ook de ‘hokjescultuur’, waardoor ik mij als designer vaak beperkt voel. Als ik mijzelf moet presenteren, word ik gedwongen om heel specifiek te zijn: terwijl ik veelzijdig ben en op meerdere gebieden ervaring heb. Maar te breed en te veelzijdig vindt men hier verwarrend. Aan de ene kant krijg je het advies om je te onderscheiden; aan de andere kant, zodra je teveel afwijkt van het standaardgebeuren, zeggen ze: “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.”
In Letland was ik gewend om breed en diep te communiceren. Ik kon er maar moeilijk aan wennen dat er hier veel puntsgewijs wordt vergaderd en overlegd. Ik merk dat men oppervlakkig blijft, een korte briefing houdt en dat iedereen dan alleen zijn taak uitvoert. Ik houd ervan om breed geïnformeerd te worden, zodat je een totaaloverzicht hebt en houdt.
Nederlanders laten zelden het achterste van hun tong zien en vertellen liever niet te snel over hun fouten op het gebied van zaken doen. Dat vind ik jammer, want daardoor word je wel menselijker en kun je elkaar meer helpen. In Nederland geldt: afspraak is afspraak. Je weet waar je aan toe bent; dat voorkomt een hoop ergernis en tijd. Nederlanders houden een zakelijke afstand met de klant, zijn pragmatisch en minder emotioneel. Er is hier bijna geen corruptie; er kan ‘eerlijk’ gewerkt worden. En dan zeggen ze altijd dat Nederlanders zo direct zijn. Geloof me: ‘Dutch direct’ is veel minder hard dan het Letse. Hier zeg je: “Ja, maar”; in Letland: “Nee, want…”

5. Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
Denken in oplossingen, niet in problemen. Letlanders zijn harde werkers en doeners; in Nederland wordt veel tijd besteed aan lijstjes maken, vergaderen en afspraken maken, om vervolgens heel gestructureerd een pad te volgen. Dat voelt voor mij als overorganized. Gestructureerd werken is prima, maar je kunt er ook in doorslaan; dan mis ik de spontaniteit en de emoties die er ook bij horen. In Letland kun je gewoon een bedrijf binnenlopen en direct met mensen praten; hier moet je een afspraak maken en dan lang wachten.Maar Nederlanders zijn wel innovatief, kunnen zichzelf goed presenteren én ze kunnen goed verkopen. En al wordt er veel vergaderd: als het moet kunnen ze snel in actie komen.

6. Wat heb je meegenomen vanuit de Letse en de Nederlandse cultuur?
Vanuit de Letse cultuur: hard werken, doorzettingsvermogen, flexibiliteit en gastvrijheid. Vanuit de
Nederlandse: heldere afspraken, plannen, to the point werken, denken in oplossingen en optimistisch zijn.

7. Wil je ooit terug naar Letland?
Ik sluit het niet uit, want Letland is mij heel dierbaar. Het is daar minder druk, je kunt er lekkerder eten en er is meer puur natuur. Maar ieder land heeft zijn voor- en nadelen.

8. Wat is het geheim van je succes?
Dingen anders zien en niet in hokjes denken.

9. Wat is je favoriete stuk fruit en waarom? #tuttifrutti
Sinaasappels, de appeltjes van oranje: Mijn bedrijf heet Oranza, wat in het Lets ‘Oranje’ betekent.

10. Wat is je favoriete Hollandse product en/of locatie?
Ik houd van Hollandse kaas; mijn favoriete stad is Maastricht


TIPS van Dzidra

1. Respecteer mensen en de zakelijke manier van werken hier, maar blijf jezelf! Dit maakt het grote verschil en is cruciaal voor je succes
2. Leer de taal zo snel mogelijk
3. Gebruik de voordelen van de Nederlandse eigenschappen en kwaliteiten
4. Leer jezelf goed te presenteren en probeer snel te denken en te reageren
5. Niet te veel denken en twijfelen, maar doen!

Lees ook het blog: Eerst betalen!

Het boek Tutti frutti is te koop via onze webshop

“Ik kon er moeilijk aan wennen dat er hier zo puntsgewijs wordt vergaderd en overlegd”