Suriname Nazima Ramdin, boek Tutti frutti, het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland

NAAM: NAZIMA RAMDIN
BEDRIJF: NR COMMUNICATIE & EVENTS
IN NEDERLANDS SINDS: 1969

Als 12-jarig kind werd Nazima Ramdin al door haar opa ingewijd in de wereld van shows & evenementen. Zij mocht zoveel mogelijk helpen bij het organiseren van muziek- en dansshows van Bollywood-artiesten uit India. Eenmaal afgestudeerd werkte ze als communicatieadviseur voor de Rijksoverheid. Ze heeft haar sporen verdiend bij het Ministerie van Justitie, Buitenlandse Zaken en VWS. Begin 2012 nam zij de stap om haar eigen bedrijf te starten: NR Communicatie & Events waarbij ze o.a. ondernemers helpt zichzelf of hun bedrijf op de kaart te zetten. En net als haar opa vroeger deed, organiseert zij nu ook events, zoals bijvoorbeeld de jaarlijkse multiculturele New Years Party. Nazima gelooft in het verbinden van mensen en organisaties, in samenwerken en het delen van kennis, waardoor je elkaar aanvult en versterkt. ‘Samen’ is haar sleutelwoord: samen werken, samen eten, samen feesten… samen sta je sterk.


1. Sinds wanneer ben je in Nederland?

Ik ben in 1969 – samen met mijn moeder, opa en oma – naar Nederland gekomen, vanwege de mogelijkheden die Nederland ons te bieden had. Het jaar daarna volgde de rest van onze familie.

2. Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
Het ondernemerschap is mij met de paplepel ingegoten. Mijn opa, MD Ramzan, zat in Suriname in de confectie en verkocht maatpakken. Eenmaal in Nederland is hij in Den Haag meteen gestart met een winkel die hij in twee delen opsplitste. In het ene deel verkocht hij tropische levensmiddelen uit Zuid-Amerika en Suriname maar ook afhaalgerechten, zoals bijvoorbeeld roti. In de andere helft bestond de verkoop uit LP’s en singels, met voornamelijk Zuid-Amerikaanse en Indiase (Bollywood)muziek. Later is hij verder gegaan als organisator van events. Hij was echt een pionier op dit gebied en daarmee een groot voorbeeld als ondernemer binnen de Hindoestaanse gemeenschap. Al zijn bedrijven heten hetzelfde: Paloeloe. Mijn opa is nu 85 en hij steunt zijn kinderen en kleinkinderen met advies en tips uit zijn levenslessen en ervaringen. Ik was het eerste kleinkind dat afstudeerde; hij was niet alleen trots, maar ook ontroerd toen hij tijdens mijn afstudeerspeech hoorde dat hij mijn grote drijfveer was om door te zetten.
Tijdens mijn studie heb ik als communicatieadviseur bij diverse ministeries ervaring opgedaan op mijn vakgebied. Naast het werken aan interessante projecten v00r het ministerie van WVS, geniet ik volop van het ondernemerschap. Ik help bedrijven en organisaties met het profileren van zichzelf en hun onderneming, waarbij ik interne en externe communicatie op elkaar afstem. Daarnaast geef ik workshops en trainingen op het gebied van corporate of personal branding & social media, zoals in juli 2012 bij de Kamer van Koophandel in Paramaribo.

3. Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
Ik heb dankzij mijn opa al zo vroeg meegekregen wat het ondernemerschap inhoudt, dat ik eigenlijk geen problemen ben tegengekomen. Vallen en opstaan hoort er nu eenmaal bij. Gediscrimineerd heb ik mij nooit gevoeld; al had ik, zij het onbewust, wel het idee dat ik iets meer mijn best moest doen om me te bewijzen. Maar dat zag ik juist als een uitdaging: de kracht van het verschil.

4. Wat zijn de verschillen tussen het ondernemen in Nederland en Suriname?
Nederlanders gaan, voordat ze beginnen met hun onderneming, eerst naar de Kamer van Koophandel om informatie te verzamelen. Ze kijken naar subsidiemogelijkheden en starten dan met hun onderneming. Hindoestanen hebben van jongs af aan moeten leren overleven met weinig middelen. Zij waren – in de tijd dat Suriname een kolonie was van Nederland – contractarbeiders die weinig scholing genoten. Al doende hebben zij als ondernemers geleerd en zich staande gehouden. Een groot verschil vind ik toch wel de gastvrijheid. Nederlandse collega’s en vrienden die bij mij thuis kwamen, hebben zich vaak verbaasd over mijn gastvrijheid: er was altijd te eten, iets lekkers in huis. Wij koken vaak grotere hoeveelheden en er kan altijd wel een extra bordje bij voor een onverwachte gast. Toen ik er met de kinderen alleen voor kwam te staan, heb ik veel steun gehad van mijn moeder en mijn opa en oma. Als ik uit mijn werk kwam, stond het eten klaar en mocht ik aanschuiven. In mijn familie is het heel gewoon dat je elkaar helpt. In Nederland is dat heel anders. Ik heb in mijn omgeving gezien dat het niet altijd vanzelfsprekend is dat je op familie terug kunt vallen en je dus erg afhankelijk bent van de kinderopvang.

5. Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
Nederlanders houden privé en zakelijk veel meer gescheiden. Niet alleen privé-, maar ook zakelijk advies vragen Hindoestanen veelal binnen de familie. Alles wordt bij ons groots gevierd (wij houden van bling-bling en veel kleur) met veel eten, muziek en dans. Wij nodigen dan vaak veel familie, collega’s en bekenden uit. De partners en kinderen zijn dan ook welkom. Het is bij Hindoestanen heel gebruikelijk om bij privéfeesten ook zakelijke relaties uit te nodigen.

6. Wat heb je meegenomen vanuit de Surinaams / Hindoestaanse en de Nederlandse cultuur?
Door gezamenlijk te eten, te proeven uit elkaars keuken, samen muziek te maken en te dansen, vervlechten culturen met elkaar en creëer je positieve situaties met onuitwisbare emoties. Ik vind dat Nederlanders daar over het algemeen makkelijk in mee gaan en het leuk vinden.

7. Wil je ooitterug naar Suriname?
Ik zou wel af en toe naar Suriname willen om bijvoorbeeld mijn kennis over te brengen en mensen daar te inspireren voor het ondernemerschap. Ook zou ik mij, op wat voor manier dan ook, graag willen inzetten voor kansarme kinderen in Suriname: kinderen zijn de toekomst.

8. Wat is het geheim van je succes?
Authentiek zijn en vertrouwen hebben in jezelf, wanneer je dat voor ogen houdt, zul je je doel bereiken. Ik maak makkelijk contact en ben goed in het verbinden van mensen en organisaties. Ik geloof in het delen van kennis en samenwerken, waardoor je elkaar aanvult en versterkt. Ik haal kracht uit de steun en liefde van mijn familie. Je neemt elkaar mee. Verder is de gunfactor is ook heel belangrijk.

9. Wat is je favoriete stuk fruit en waarom? #tuttifrutti
Mango: heerlijk van smaak en een stuk jeugdsentiment, omdat het vroeger in de tuin van mijn opa groeide in Suriname.

10. Wat is je favoriete Hollandse product en/of locatie?
Ik ben dol op aardbeien, witte asperges en poffertjes. Mijn favoriete plek is toch wel Limburg: vanwege de ruimte en de rust. Maar ik hou ook van het strand en ben dus regelmatig te vinden in Scheveningen, waar ik graag bekende en hippe standtenten bezoek die gezellige beachevents organiseren.


TIPS van Nazima

1. Doe alles met passie en plezier
2. Geloof in je eigen kracht en in wat je doet
3. Wees jezelf en authentiek, maar ook flexibel: go with the flow
4. Verdiep je in je doelgroep, kijk en luister goed
5. Leef vanuit hart en ziel

Dit interview is gepubliceerd in het boek Tutti frutti (2013)

“Door culturen met elkaar te vervlechten, creëer je positieve situaties”