Argentinie Jose Belgerette, boek Tutti frutti, het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland

NAAM: JOSE BELGERETTE
BEDRIJF: SOLANDES S.A. / WIJNHUIS BELGERETTE
IN NEDERLAND SINDS: 1980

De technische opleiding van de Argentijn Jose Belgerette bleek in Nederland niet geldig. Om toch aan de kost te komen werkte hij als operator automatisering, maar daar lag niet echt zijn hart. Omdat veel van zijn landgenoten hier een Argentijns restaurant begonnen, wilde hij bewust iets heel anders gaan doen. Hij vond een gat in de markt: de Argentijnse wijn. Hij besloot in eerste instantie voor zichzelf te beginnen als importeur/distributeur en ondertussen te zoeken naar die speciale wijn waarmee hij zich kon onderscheiden. Toen hij ontdekte dat er wereldwijd bepaalde stoffen aan wijnen werden toegevoegd om daarmee de houdbaarheid te vergroten, besloot hij zelf wijn te gaan produceren volgens biologische principes. Hij kocht samen met twee vrienden in Argentinië een stuk wijngaard en stapte over op de productie van biologische wijnen, mede ook uit respect voor de natuur. Jose heeft nu alles in eigen hand en brengt een puur Argentijns product op de markt, dat Nederlandse én Europese wijnliefhebbers weten te waarderen.


1. Sinds wanneer ben je in Nederland?

Sinds 1980. Ik was al eens eerder in Nederland geweest en ben toen verliefd geworden op een Nederlandse vrouw. Na een tijdje rondgereisd te hebben, zijn we getrouwd en hebben ons definitief in Nederland gevestigd.

2. Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
In Argentinië had ik een technische opleiding gedaan, maar die bleek hier niet geldig. Ik had dan nog een aanvullende studie van drie jaar moeten doen en heb daarom besloten om te gaan werken. Ik kwam als operator automatisering bij het hoofdkantoor van de Bijenkorf terecht, maar kon er niet echt mijn draai vinden. Net toen ik besloten had mijn baan op te zeggen, ontmoette ik toevallig in één week een aantal Argentijnen die allemaal een Argentijns restaurant wilden beginnen. Ik dacht bij mezelf: “Als iedereen dat gaat doen, dan moet ik dat juist niet doen.” Maar ik wilde wel graag een ‘Argentijns’ product op de markt brengen en ging op zoek naar een gat in de markt. Dat bleek de Argentijnse wijn te zijn, die toen in Europa nog niet verkrijgbaar was. In Argentinië vond ik geschikte wijngaarden en bodega’s. Ik vergeet nooit het moment dat de eerste container met 13.250 flessen wijn de haven van Rotterdam binnenkwam. De flessen werden vervolgens opgeslagen in Amsterdam en van daaruit naar diverse landen in Europa geëxporteerd. Om mijn klanten tevreden te houden, deed ik er alles aan om mijn assortiment te verbeteren. Er was destijds een enorme belangstelling voor Australische en Zuid-Afrikaanse wijnen. Ze werden goed verkocht, maar vervolgens zo massaal geproduceerd voor supermarkten dat het ten koste ging van de kwaliteit; daardoor liep de puurheid terug. Ik wilde dat bij mijn wijnen voorkomen en besloot me te gaan specialiseren: om me zo te kunnen onderscheiden van de rest.
Ik ging opnieuw naar Argentinië en las in een wijnlogboek hoe de reguliere druivengroei en wijnproductie plaatsvindt. De informatie die daarin stond, opende mijn ogen: er werden, om de wijn langer goed te houden, bepaalde stoffen toegevoegd. Op die manier wilde ik absoluut geen wijn produceren; dat was voor mij de aanzet om me te specialiseren in biologische wijnen. Ik heb samen met twee vrienden een wijngaard gekocht, deze biologisch gemaakt en in het midden daarvan de bodega laten bouwen, Solandes SA. Wanneer je de productie klein houdt, blijft het bederf beperkt en is het niet nodig om van alles toe te voegen. In Argentinië is onze wijn biologisch gecertificeerd volgens internationale bio-regels. Ook in Europa is onze wijn erkend volgens dezelfde biologische principes. Ik heb de productie van wijnen nu in eigen hand: kleinschalig en volledig volgens biologische principes. Ik lever een puur product. De prijs ligt dan wellicht wat hoger dan die van de reguliere wijnen: mijn klanten kopen de Solandes wijn graag, omdat er geen toevoegingen in zitten. Ik heb mijn doel bereikt: ik heb me gespecialiseerd en een stukje Argentinië meegenomen naar Nederland, waar ook de rest van Europa van mee kan genieten. Daarnaast organiseer ik, voor bedrijven en particulieren, wijnproeverijen in mijn wijnkelder The Wine Cellar in Amsterdam, waar iedereen welkom is voor een goed glas wijn met bijbehorende uitleg.

3. Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
Eigenlijk niet. Nederland is het land van de mogelijkheden, hier kan in principe iedereen ondernemer worden. Ik heb me ook nooit gediscrimineerd gevoeld. Als buitenlander moet je zorgen dat je iets toevoegt, in plaats van je buitengesloten te voelen.

4. Wat zijn de verschillen tussen het ondernemen in Nederland en Argentinië?
In Nederland is alles goed geregeld. Als je wilt gaan ondernemen, kun je (zij het nu beperkt) geld lenen en, als het nodig is, begeleiding krijgen In Argentinië kun je zonder kapitaal niets beginnen. Ook op het gebied van opleidingen en studies is alles hier goed geregeld. Mijn kinderen, die hier zijn opgegroeid, vinden dat heel normaal; maar ik blijf ze erop wijzen, dat het allemaal niet vanzelfsprekend is.

5. Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
Wat mij heel erg opvalt, is dat Nederlanders elkaar zo kopiëren. Is een ‘broodje gezond’ een trend, dan begint iedereen een broodjeszaak. Argentijnen zijn veel avontuurlijker. Ik ben ervan overtuigd, dat je juist dat moet gaan ondernemen wat niemand anders doet. Ook komen Nederlanders niet altijd even eerlijk voor hun mening uit. Wanneer ik in een restaurant het eten of de wijn niet goed vind, zeg ik dat. Mijn vrouw geneert zich dan; maar als je niets zegt, ontneem je de mensen de kans hun producten te verbeteren. Nederlanders houden liever hun mond en komen geen tweede keer meer terug. Daarom zijn er ook veel slechte restaurants met slechte service, zeker in Amsterdam. Veel buitenlanders beginnen hier een restaurant zonder enige horecaervaring; en als ze nooit reacties krijgen, leren ze ook niets.

6. Wat heb je meegenomen vanuit de Argentijnse en de Nederlandse cultuur?
Vanuit de Argentijnse cultuur: leven in het ‘nu’ en genieten van het moment. Vanuit de Nederlandse cultuur: de structuur, goed luisteren naar elkaar, plannen en inspelen op de markt.

7. Wil je ooit terug naar Argentinië?
Nee, mijn hele familie is hier en ik heb het hier heel goed. Ik ga een paar keer per jaar naar Argentinië en dat is voor mij goed zo.

8.Wat is het geheim van je succes?
Geloof in je product!

9. Wat is je favoriete stuk fruit en waarom? #tuttifrutti
Een koude sinaasappel op een warme dag, lekker en dorstlessend!

10. Wat is je favoriete Hollandse product en/of locatie?
Ik houd heel erg van de oude Hollandse dorpjes, maar een favoriet Hollands product heb ik niet.


TIPS van Jose

1. Niets is onmogelijk
2. Leer de markt kennen

Lees ook het blog: Alles naar wens?

Dit interview is gepubliceerd in het boek Tutti frutti (2013)

“Ik wilde een stukje Argentinië meenemen naar Nederland”