NAAM: MERAL HALACELI
BEDRIJF: MUFIDE
IN NEDERLAND SINDS: GEBOORTE
Bij alles wat ze doet legt Meral Halaceli de lat net iets hoger dan gemiddeld. Het begon al op de basisschool, waar ze samen met haar zusje het enige Turkse meisje was. Na haar studie Communicatiemanagement /wetenschappen vond Meral een baan bij een grote multinational, maar na twee jaar ontstond de behoeft om voor zichzelf te gaan beginnen. De uitdaging van het naar eigen inzicht leiden van een bedrijf, de verantwoordelijkheid en de vrijheid spraken haar aan. Ze vertrok in 2007 naar New York om inspiratie op te doen en startte een jaar later met een eigen City Spa in Enschede, Müfide Hair & Spa. Uit commercieel oogpunt besloot ze de naam van haar moeder te gebruiken, die toen al 24 jaar haar succesvolle kapsalon Müfide Hair & Art in Hengelo had. Hoewel het bedrijfsleven in Turkije meer hiërarchie kent dan in Nederland, houdt Meral de lijnen tussen zichzelf en haar medewerkers kort. Haar motto is: ‘een goede leider creëert nieuwe leiders en geen volgers’.
1. Sinds wanneer ben je in Nederland?
Mijn ouders zijn in 1976 naar Nederland gekomen. Ze settelden zich in Hengelo en kregen twee dochters. Ik ben in 1980 geboren. Toen zij beiden zonder werk kwamen te zitten, stimuleerde mijn vader mijn moeder om voor zichzelf te beginnen. Hij bleef thuis bij ons, wat een uitzonderlijke situatie was voor een man in die tijd. Maar hij was er trots op dat zijn vrouw ondernemer was en zorgde graag voor het thuisfront. Mijn moeder begon op haar 30e een eigen kapperszaak, was goed in haar vak en won wedstrijd na wedstrijd: ze werd Nederlands kampioen en tweede op de wereldkampioenschappen. Daarbij had ze veel gevoel voor PR en wist hoe ze zich moest profileren op de markt.
Ze ondernam de juiste stappen op het juiste moment en met succes. Mijn vader was de rots in de branding voor het gezin, ‘de stille vennoot’.
2. Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
Tijdens mijn vele reizen kwam ik vaak in grote steden en ontdekte daar de City Spa’s. Dat zijn oases van rust in een stad, waar mensen even kunnen ontsnappen aan de hectiek van de dag. Het leek me een uitdaging om een City Spa in mijn eigen regio op te zetten. In 2007 ging ik naar New York om inspiratie op te doen en dat was de start van een creatief proces. Ik schreef een businessplan en de bank werkte mee, dankzij het succesvolle en gezonde bedrijf van mijn moeder. Ik onderscheid me door duurzaam te ondernemen en in mijn Spa uitsluitend te werken met haar- en huidverzorgingsproducten die voor 98% uit natuurlijke werkstoffen bestaan en met behoud van de natuur worden vervaardigd. Samen met mijn moeder ben ik vorig jaar gestart met de Müfide Hair Academy: waar stylisten die de basis al onder de knie hebben op topniveau worden opgeleid op het gebied van modeshows, communicatie, make-up, fotografie en de salonpraktijk. Mijn moeder houdt zich daarbij met de vakinhoudelijke zaken bezig en ik richt me op het onderdeel ondernemerschap: zodat iedereen die deze opleiding volgt een eigen bedrijf kan beginnen.
3. Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
Ik ben altijd al een doorzetter geweest en laat me niet snel uit het veld slaan. Mijn ouders hebben mij veel vrijheid en kansen gegeven, waardoor ik mijzelf volop heb kunnen ontplooien. Zij stimuleerden mij om te gaan reizen en in het buitenland werk- en levenservaring op te doen, zoals een stage van zes maanden op de Antillen. Dat is het meest waardevolle wat ik van hen heb meegekregen, want daardoor voel ik mij een echte wereldburger. Ik heb het mooiste uit beide culturen gehaald. Kiezen kan en wil ik niet: ik kan me vereenzelvigen met meerdere culturen en daar ben ik enorm trots op!
4. Wat zijn de verschillen tussen het ondernemen in Nederland en Turkije?
De Turken hechten veel waarde aan normen en waarden, er is veel meer respect voor ouders en grootouders. Turkse ondernemers werken keihard om hun kinderen een goed leven te geven. Ze willen alles aan hen doorgeven, maar vanzelfsprekend moeten die kinderen het na een bepaalde tijd wel zelf oppakken en voortzetten. Dat gevoel wil ik ook graag aan mijn kind doorgeven. Turkse ondernemers zijn minder snel afhankelijk van de bank, omdat ze financiële hulp krijgen van familie. Die familie spant zich in voor financiële en morele steun. Mijn ouders hebben familieleden altijd financieel gesteund zonder er iets voor terug te vragen, omdat zij het beschouwen als een gift. In Turkije zijn al veel meer vrouwen aan de top in het bedrijfsleven dan in Nederland, dankzij de steun van hun achterban. De familie vangt de kinderen op, zodat minder snel een keuze tussen carrière of gezin gemaakt hoeft te worden. In Nederland daalt de marktwaarde van de vrouw onmiddellijk wanneer ze eenmaal moeder wordt. Wat dat betreft, vind ik dat de emancipatie in Nederland achter loopt.
5. Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
Nederlanders zijn veel afwachtender en kijken vaak de kat uit de boom. Ze zijn ook veel individualistischer. Turken zijn socialer, gastvrijer en behulpzamer en delen hun succes graag met de rest van de familie.
6. Wat heb je meegenomen vanuit de Turkse en de Nederlandse cultuur?
Vanuit de Turkse cultuur: de gastvrijheid en het warme familiegevoel. Typisch Nederlands is: op tijd zijn, afspraak is afspraak en niet te veel over je privéleven delen.
7. Wil je ooit terug naar Turkije?
Nee, ik ben in Nederland geboren en getogen; dit is mijn ‘thuis’. In Turkije beschouwen ze me als Europeaan en niet als Turks.
8. Wat is het geheim van je succes?
Ik zet de juiste personen op de juiste plek in mijn bedrijf en maak gebruik van hun kwaliteiten, waardoor ik het beste uit mijn personeel haal: educatie staat hoog in het vaandel. En ik blijf innovatief. Door mijn marketingachtergrond heb ik een goede helicopterview ontwikkeld. En verder mijn gastvrijheid, ik loop altijd net iets harder voor mijn klanten
9. Wat is je favoriete stuk fruit en waarom? #tuttifrutti
De granaatappel heeft voor mij emotionele waarde. Vroeger, als we bij mijn oma op vakantie waren, plukten we granaatappels uit haar tuinen en aten er zoveel totdat we er buikpijn van kregen!
10. Wat is je favoriete Hollandse product en/of locatie?
Favoriete locatie: Amsterdam, omdat ik er tien jaar heb gewoond en er na vijf jaar Twente nog steeds niet van los kan komen. Ik ga er vaak heen, want het Amsterdamse stadsleven is uniek en inspirerend op veel vlakken.
TIPS van Meral
1. Verdiep je in de Nederlandse wet- en regelgeving
2. Afspraak is afspraak, je klanten rekenen je hierop af
3. Wees flexibel en blijf vooruit lopen op jouw vakgebied
4. Blijf doorleren want er is altijd concurrentie
5. Zet een goede marketingstrategie uit en wees actief op de sociale media
Dit interview is gepubliceerd in het boek Tutti frutti (2013)