NAAM: MELVIN TJOE NIJ
BEDRIJF: THE OTHER NETWORK / YOUNG GLOBAL PEOPLE
IN NEDERLAND SINDS: GEBOORTE

Zodra de Surinaamse Melvin Tjoe Nij begon als ondernemer, viel het hem op: zijn klanten waren allemaal blank en zijn vrienden gekleurd. Melvin voelde zich geroepen om daar iets aan te doen. Daarom richtte hij  in 2004 The Other Network op, een business club voor succesvolle multiculturele wereldburgers. Een paar jaar later volgde Young Global People, een werving- en selectiebureau voor hoogopgeleide multiculturele starters. Met beide platforms heeft hij een doel voor ogen: meer kleur in de top van het bedrijfsleven. Om dat voor elkaar te krijgen organiseert Melvin ieder jaar ‘The Other Businessman’: een verkiezing dat een podium biedt aan succesvolle ondernemers en managers van verschillende culturele achtergronden. Melvin is een geboren netwerker en kan makkelijk schakelen tussen culturen. Kenmerkend bij al zijn events is de moeiteloze combinatie van de Surinaamse gastvrijheid en Nederlandse efficiency.


1. Sinds wanneer ben je in Nederland?

Mijn ouders kwamen eind jaren ‘50 naar Nederland. Ik ben in 1963 geboren in Amsterdam.

2. Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
De basisschool heb ik doorlopen in Amsterdam, het VWO in Suriname. In Nederland volgde ik daarna de HEAO-opleiding Commerciële Economie in Amsterdam en had diverse banen in de sales. Tussen 1993 en 1997 werkte ik als financieel adviseur. Dat laatste beviel me goed: een dag in de week op de zaak en vier dagen per week op pad. Omdat ik een goede omzet draaide, vond ik het uiteindelijk niet langer nodig om nog voor een baas te werken.  Daarom startte ik in 1997 met mijn eigen financieel adviesbureau. Van 2002 tot 2005  haalde ik mijn Master Financiële Planning op de Universiteit in Amsterdam. In die tijd viel het me op dat mijn klanten allemaal blank waren, en mijn vrienden gekleurd.
Tijdens netwerkbijeenkomsten was ik vaak de enige gekleurde professional. Mijn succesvolle vrienden (advocaten, notarissen, etc.) hadden allemaal hun eigen netwerk. Ik kreeg de behoefte om die twee groepen samen te brengen. Daarom richtte ik in 2004 The Other Network op: een laagdrempelige business club voor succesvolle wereldburgers die willen samenwerken en ervaringen uitwisselen, en – als rolmodel – jonge talenten op weg willen helpen. Een jaar later richtte ik Young Global People (YGP) op, dat de instroom bevordert van hoogopgeleide multiculturele starters op de arbeidsmarkt. Mijn doel met beide platforms was en is nog steeds: meer kleur in de top van het bedrijfsleven. Om me volledig te kunnen richten op beide platforms verkocht ik in 2006 mijn financieel adviesbureau.

3. Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
Niet zozeer problemen. Ik ben goed in netwerken. Maar er zit een verschil tussen een visie hebben en een plan uitvoeren. Met The Other Network ben ik heel intuïtief begonnen. Een concreet bedrijfsplan had ik niet. Toen ik mijn eerste netwerkbijeenkomst organiseerde, deed ik vooral een beroep op mijn eigen netwerk. Eén ding wist ik wel: deze bijeenkomst moest anders zijn dan de gangbare netwerkbijeenkomsten. Laagdrempelig, met lekker eten en een warme sfeer. Een combi van Caribische hartelijkheid en Nederlandse efficiëntie, waarbij de focus vooral moest liggen op het opbouwen van langdurige relaties. De eerste bijeenkomst was direct een succes. Met beide clubs willen we corporate Nederland wakker schudden. Er wordt geklaagd dat er zo weinig talent is op de arbeidsmarkt. Zo worden er verpleegsters uit Polen gehaald – terwijl bijvoorbeeld Ghanese en Surinaamse vrouwen in de Bijlmer dezelfde kwaliteiten hebben. Doodzonde. Talent is er genoeg, alleen niet zichtbaar!

4. Wat zijn de verschillen tussen ondernemen in Nederland en Suriname?
Afgezien van het koude klimaat in Nederland en het warme klimaat in Suriname – met een lager werktempo als gevolg – zijn Nederlanders zakelijker, directer, efficiënter en pragmatischer. Met de klok en de agenda paraat. Nederlanders gaan meer voor de inhoud: wat heb ik eraan en wat koop ik ervoor? Surinamers gaan meer voor de relatie: wie ben je en waar kom je vandaan? Niet jagen, maar zaaien! Daardoor zijn Surinamers over het algemeen warmer en hartelijker. Tijdens feesten bij ons thuis gold – net als bij de bijeenkomsten van The Other Network: “Niemand staat alleen.” Als mijn tante alleen in een hoekje stond, werd ik er naar toe gestuurd om met haar te dansen. Tijdens mijn bijeenkomsten probeer ik er goed op te letten dat iedereen het naar zijn zin heeft, en dat de ontvangst en het afscheid goed en hartelijk verloopt.

5. Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
Wat me altijd opvalt in Nederland, is dat het ‘afscheid nemen’ na een bezoek bij iemand thuis vaak al plaatsvindt in de huiskamer: “Je komt er wel uit, hè?” Ook bij bedrijven wordt er vaak direct na het gesprek afscheid genomen in de ruimte, waar het gesprek heeft plaatsgevonden. Daarna moet je zelf de weg terug zien te vinden in (soms) een doolhof van gangen, liften en trappen. Ik zal niet zeggen dat iedereen dat doet, maar het is wel typisch Nederlands. Zelf loop ik altijd met mijn gasten mee tot aan de buitendeur, en soms zelfs tot aan de auto. Het leuke daarvan is dat het gesprek daardoor een extra dimensie krijgt.
De ‘ontvangst’ daarentegen is bij veel bedrijven in Nederland de laatste jaren flink verbeterd. Neem bijvoorbeeld de koffie. Vroeger kon je nog weleens slootwater voorgeschoteld krijgen; dat kan in deze tijd echt niet meer. De koffie moet gewoon goed zijn. Ook de ontvangstruimtes zijn op veel plekken veel vriendelijker geworden, vind ik. Dat is een positieve ontwikkeling.

6. Wat heb je meegenomen vanuit de Surinaamse en de Nederlandse cultuur?
Vanuit de Surinaamse cultuur de gastvrijheid en vanuit de Nederlandse cultuur de efficiency.
De combinatie van beide komt mij als ondernemer goed van pas!

7. Wil je ooit terug naar Suriname?
Op dit moment niet, maar in de toekomst? Je weet nooit. Maar ik zal waarschijnlijk altijd tussen beide landen blijven pendelen, als ik al terug ga. Op dit moment heb ik hier nog genoeg te doen !

8. Wat is het geheim van je succes?
Ik kan goed schakelen tussen culturen en probeer daaruit het beste te halen. Daarnaast kan ik goed netwerken en snel schakelen in algemene zin.

9. Wat is je favoriete stuk fruit en waarom? #tuttifrutti
De mango, vanwege de zoete exotische smaak.

10. Wat is je favoriete Hollandse product en/of locatie?
Als locatie kies ik natuurlijk voor Amsterdam: daar gebeurt het. Het is een gezellige multiculturele stad. Ik hou van het rebelse, en de grote bek van de Amsterdammer. En van de ongedwongen sfeer van de stad: je mag zijn wie je bent!
En als product: friet! Is dat Nederlands?


TIPS van Melvin

1. Kom je afspraken na
2. Bel niet tijdens het eten (18.00 uur)
3. Wees concreet in je zakelijke aanbod
4. Onderhoud je netwerk
5. Ga regelmatig naar (zakelijke) bijeenkomsten en blijf je netwerk vergroten.

Lees ook het blog: Je komt er wel uit, hè?

“Surinamers zaaien, Nederlanders jagen”