Suriname Jim Rustveld, boek Tutti frutti, het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland

NAAM: JIM RUSTVELD
BEDRIJF: AMBERROSIA / FLEXSALES / LEDKADO
IN NEDERLAND SINDS: 1967

De Surinaamse Jim Rustveld zit altijd vol plannen, die hij ook het liefst allemaal uitvoert. Zijn vrouw en kinderen moeten hem daarin regelmatig afremmen. Niet altijd even makkelijk voor een man die over veel kwaliteiten en eigenschappen beschikt, die een ondernemer goed van pas komen. Met maar liefst drie bedrijven timmert hij aan de weg: Flexsales, Ledkado en kinderopvang- en activiteitencentrum Amberrosia. De plannen voor Amberrosia ontstonden op het moment dat hij met zijn gezin na jaren in het buitenland te hebben gewoond, terugkwam naar Nederland. De combinatie van bewegen en kinderopvang moest daarbij centraal staan: samen met zijn vrouw ontwikkelde hij een uniek concept. Zij richten zich daarbij, vanuit hun sociale en maatschappelijke betrokkenheid, vooral op alleenstaande ouders. In de twee succesvolle vestigingen in Hoorn en Almere wordt het concept steeds verder uitgebreid – maar dat is natuurlijk niet verwonderlijk als je zoals Jim een geboren ondernemer bent en overal mogelijkheden ziet.


1. Sinds wanneer ben je in Nederland?

Ik ben in 1967 op tweejarige leeftijd met mijn ouders naar Nederland gekomen. Vanwege hun respectievelijk Creoolse en Hindoestaanse achtergrond was het in Suriname niet makkelijk voor hen.

2. Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
Ik werkte bij de gemeente en had het op een gegeven moment, door efficiënt te werken, voor elkaar gekregen om 180.000 euro te besparen. Dat werd me helaas niet in dank afgenomen, omdat het betekende dat de gemeente het jaar daarop minder geld zou krijgen. Dat was voor mij ‘de omgekeerde wereld’ en de directe aanleiding om daar meteen weg te gaan en voor mezelf te gaan beginnen. Ik ontdekte dat ik bepaalde kwaliteiten en eigenschappen heb, die een ondernemer goed van pas komen. Zoals goed kunnen plannen, efficiënt werken, een helicopterview hebben en vooruitkijken. Ook merkte ik dat ik, in vergelijking met mijn collega’s, vaker dingen voor elkaar krijg. Inmiddels heb ik drie bedrijven: Flexsales, een ‘uitzendbureau’ op verkoopgebied; kinderopvang- en activiteitencentrum Amberrosia; en Ledkado dat originele cadeauartikelen op basis van LEDverlichting aanbiedt.

3. Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
Ik heb jarenlang een bedrijf in Venezuela gehad. Als je kunt ondernemen in Venezuela, dan kun je het overal. Het antwoord is dus: nee. Grappig om te vermelden is wel dat mensen, waarmee ik telefonisch contact heb gehad, vaak helemaal verbaasd zijn om bij onze eerste ontmoeting te ontdekken dat ik een ‘donkere’ man ben! Mijn moeder heeft namelijk altijd erg haar best gedaan om mij zonder die herkenbare ‘Surinaamse W’ te laten spreken. En dat is dus goed gelukt!

4. Wat zijn de verschillen tussen het ondernemen in Nederland en Venezuela?
Vergeleken bij Venezuela is ondernemen in Nederland veel makkelijker omdat alles altijd goed werkt.
In Venezuela kun je zomaar een dag zonder stroom zitten, om maar een voorbeeld te noemen.
Bovendien is Nederland veel veiliger: wanneer je in Venezuela rijk bent, loop je het risico dat je kinderen ontvoerd worden.

5. Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
In Nederland geldt: afspraak is afspraak, 10.00 uur is 10.00 uur. Je weet altijd waar je aan toe bent en dat vind ik heel prettig. Wanneer je iets wilt opzetten, kijk je naar de voorwaarden en regels. Wanneer je je daaraan houdt, kun je je gewoon richten op het ondernemen. Maar soms zijn er teveel regels die enorm vertragend kunnen werken en erg veel. Al die vergunningen….. Als je in Venezuela bijvoorbeeld een watertank in je grond wilt, dan kan dat zo geregeld worden. En ze ondernemen daar meer met passie en emotie. Nederlanders zijn vaak zo voorzichtig, ze gaan voor het veilige, spelen op zeker. Het feit dat Nederlanders de best verzekerde mensen ter wereld zijn, zegt al genoeg. Maar Nederlanders zijn wel pioniers, handelaren en goede marktkooplui.

6. Wat heb je meegenomen vanuit de Surinaamse en de Nederlandse cultuur?
Vanuit de Surinaamse cultuur: niet ouwehoeren maar poetsen, go with the flow, positief zijn en blijven. Het spelen op zekerheid, het “Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg” en de nuchterheid heb ik uit de Nederlandse cultuur meegenomen.

7. Wil je ooit terug naar Venezuela of Suriname?
Misschien was ik, als ik geen kinderen had gekregen, in Venezuela gebleven. Ik ben naar Nederland gekomen vanwege de opleiding van mijn kinderen en hun veiligheid.

8. Wat is het geheim van je succes?
Enthousiasme, passie en doorzettingsvermogen.

9. Wat is je favoriete stuk fruit en waarom? #tuttifrutti
De mandarijn: niet te klein en niet te groot, niet te veel maar ook weer niet te weinig.

10. Wat is je favoriete Hollandse product en/of locatie?
Kaas, vooral oud belegen kaas. Een favoriete locatie heb ik niet echt.


TIPS van Jim

1. Zorg dat je de taal perfect beheerst, liefst nog zonder accent
2. Neem niet direct personeel aan
3. Bij twijfel niet doen: iets heeft pas kans van slagen als je er 100% in gelooft en er 100% voor gaat

Dit interview is gepubliceerd in het boek Tutti frutti (2013)

“Ik heb jarenlang een bedrijf in Venezuela gehad, als je kunt ondernemen in Venezuela, dan kun je overal ondernemen”