NAAM: KETTY LOLLIA
BEDRIJF: ONDERNEMERSBAG NEDERLAND
IN NEDERLAND SINDS: 2005

In 1996 kwam Ketty Lollia vanuit Frankrijk, voor een optreden als professioneel danser, voor het eerst in Nederland. De mix van culturen maakte indruk op haar – evenals de tolerantie, de openheid en de vriendelijkheid van de Nederlanders tegenover toeristen. Deze positieve indruk bleef bij haar hangen. Na een marketingopleiding volgde een intensieve danscarrière. Ook was Ketty tien jaar lang voorzitter van een eigen stichting: samen met een team organiseerde ze o.a. dansactiviteiten voor jongeren in de achterstandswijken van Parijs. Ze besloot haar droom achterna te gaan: een internationale carrière in de marketing. Ketty leerde de Nederlandse taal en werd uiteindelijk in 2005 aangenomen bij IBM. Samen met haar dochter verhuisde ze naar Nederland. Na zes jaar lang in loondienst te hebben gewerkt, besloot Ketty opnieuw het roer om te gooien en zich te storten op het Nederlandse ondernemerschap. Met haar vier bedrijven – waaronder K.L.E – Communication & Marketing – heeft ze nu een goede balans gevonden in werk, vrije tijd en gezondheid.


1. Sinds wanneer ben je in Nederland?

Ik ben in 1975 geboren in Parijs, 13e arrondissement. Mijn ouders komen uit Guadeloupe en kwamen naar Parijs voor een betere toekomst. Voorafgaand aan mijn danscarrière volgde ik een marketingopleiding en deed diverse talenstudies. Bij het zoeken naar een baan in de marketing bleek mijn dansachtergrond een probleem te zijn. Mijn Franse werkgevers konden gewoon niet geloven dat iemand met een danscarrière (danseres, choreograaf en docent) in de marketing zou kunnen en willen werken: eens een danser, altijd een danser.
Na mijn carrière als danseres besloot ik daarom een stichting op te zetten, waarbij ik mijn dansachtergrond met mijn marketingkennis kon combineren. Samen met een team organiseerde ik activiteiten voor jongeren in de achterstandswijken van Parijs zoals schrijven, tekenen, zingen en dansen (hip-hop en streetdance). Het idee voor deze stichting ontstond naar aanleiding van de stevige rellen tussen jongeren en de politie in 1993, waarover twee jaar later de film ‘La Haine’ verscheen. Deze film deed veel stof opwaaien in Frankrijk en daarbuiten, omdat de problematiek binnen de voorsteden van Parijs heel duidelijk in beeld werd gebracht. Wij boden jongeren de gelegenheid om deel te nemen aan de activiteiten van onze stichting, op voorwaarde dat ze naar school gingen. We gaven aan hen begrippen mee als respect en discipline: afspraak is afspraak. Wie een doel wil bereiken, moet bereid zijn om hard te werken. Een aantal van deze jongeren heeft het uiteindelijk ver geschopt. Dat maakte dit werk heel waardevol om te doen.
Na bijna 10 jaar voorzitterschap van de stichting lokte een (internationale) carrière in het buitenland me steeds meer. Ik besloot te gaan solliciteren in Nederland. Intussen leerde ik de Nederlandse taal. Uiteindelijk werd ik in juli 2005 aangenomen bij IBM. Het feit dat ik zoveel talen sprak, was voor hen doorslaggevend. Samen met mijn dochter verhuisde ik direct naar Nederland.

2. Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
Na anderhalf jaar bij de IBM te hebben gewerkt, wilde ik doorgroeien in de marketing. Dat kon bij het Nederlandse hoofdkantoor van de Franse franchiseketen ‘Un Jour Ailleurs’. Ik werd marketingmanager en moest vaak met Frankrijk en België samenwerken. De crisis liet 3 op de 5 filialen verdwijnen, evenals mijn afdeling marketing. Het was 2009 en ik moest opnieuw solliciteren. Gelukkig duurde het niet lang, voordat ik kon beginnen bij ‘Money Millionaire’: een online spaarprogramma, dat uitgebreid moest worden naar België en Frankrijk. Het was een leuke job, maar keihard werken. Ik kwam het kantoor bijna niet meer uit, maakte veel te veel uren en had zelden vakantie. Dat eiste uiteindelijk zijn tol. Mijn gezondheid en conditie gingen hard achteruit, met bijna een burn-out als gevolg. Na 6 jaar in loondienst te hebben gewerkt, was het tijd om het roer om te gooien en opnieuw voor mezelf te beginnen.
Inmiddels heb ik vier eigen bedrijven. Met ‘K.L.E – Communication & Marketing’ bied ik marketingconcepten aan op maat. Met ‘MarketingShake’ geef ik workshops en trainingen op het gebied van marketing. Met ‘Move with Ketty’ begeleid ik mensen op het gebied van voeding, gezondheid en beweging. Met ‘OndernemersBag’, tot slot, bied ik ondernemers een eigen platform waar ze zich door marketingacties met elkaar kunnen verbinden. Daarbij hoort ook een online magazine, ‘Het OndernemersBag boekje’, waarvan ik hoofdredacteur ben. Juist de combinatie van deze bedrijven ervaar ik als heel prettig: het zorgt voor balans in mijn werk, moederschap, vrije tijd en gezondheid.

3. Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
In Nederland is alles goed geregeld en bij de Kamer van Koophandel is alle informatie te vinden, die je nodig hebt. Toch moet je wel alles zelf doen. Het blijft bij informatie verstrekken, meer niet. Dat was wel even wennen.

4. Wat zijn de verschillen tussen ondernemen in Nederland en Frankrijk?
In Frankrijk zijn de contacten tussen collega’s of collega-ondernemers veel intensiever. Er wordt meer tijd en aandacht besteed aan langdurige relaties. Iedereen die in Parijs bij de stichting had gewerkt, kwam eens per maand langs om bij te kletsen. We bleven contact houden. In Nederland ben ik dat niet tegengekomen. Hier geldt meer ‘Uit het oog, uit het hart’ en zijn de contacten veel oppervlakkiger. Dat vind ik jammer. Zo kwam ik ooit via Facebook erachter dat mijn collega ging verhuizen en hulp nodig had. Ik heb hem toen gebeld en mijn hulp aangeboden, waarop hij heel verbaasd reageerde. Dat zou in Frankrijk niet gebeuren. Omdat men buiten werktijd veel intensiever met elkaar omgaat, door bijvoorbeeld regelmatig samen te eten, ben je ook veel meer betrokken bij iemands privéleven.

5. Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
Hoewel Nederlanders op straat heel behulpzaam en vriendelijk zijn, zijn ze in het zakelijke leven oppervlakkiger. Ze zijn erg gericht op het verkopen van zichzelf en hun product of dienst. Het liefst sluiten ze bij de eerste afspraak meteen een deal. Ik maak regelmatig mee dat iemand een compleet levensverhaal afsteekt en vervolgens wegloopt zonder te vragen wat ik doe of hoe het met mij gaat. Verder zijn Nederlanders soms kuddedieren, die gauw met de flow meegaan.

6. Wat heb je meegenomen vanuit de Franse en de Nederlandse cultuur?
Vanuit de Franse cultuur: het opbouwen van langdurige relaties. Vanuit de Nederlandse cultuur:  het presenteren van mezelf en het inhaken op trends.

7. Wil je ooit terug naar Frankrijk?
Dat ga ik beslissen op het moment dat mijn dochter 18 wordt. De kans daarop is groot. Niet, omdat ik niet meer in Nederland wil blijven: ik wil graag zoveel mogelijk mooi weer meemaken op mijn oude dag.

8. Wat is het geheim van je succes?
Ik ben nooit tevreden en sta altijd open voor kritiek om verder te komen.

9. Wat is je favoriete stuk fruit en waarom?
De aardbei, vanwege de zoete smaak en het gemak.

10. Wat is je favoriete Hollandse product en/of locatie?
Mijn favoriete locatie is Amsterdam. Dat lijkt een beetje op Parijs: druk, dynamisch, internationaal… er gebeurt altijd wat. Mijn favoriete producten zijn nasi en bami, ook al ligt de oorsprong daarvan niet in Nederland.


TIPS van Ketty

1. Blijf jezelf: wat jij te bieden hebt, kan interessant zijn voor anderen
2. Geloof in jezelf en geef niet op
3. Geniet van je kleine successen: ze zijn het begin van een groot succes
4. Wees zuinig, maar bezuinig niet op je investeringen: investeringen heb je nodig om te groeien
5. Blijf positief: zie dat het glas halfvol is in plaats van halfleeg

“In Nederland draait alles om verkopen, in Frankrijk draait alles om contacten”