Skip to main content

PERSBERICHT BOEK TUTTI FRUTTI

door Stephanie Aukes, Supastar-PR

28 buitenlandse ondernemers over zakendoen in Nederland in boek Tutti Frutti

Eerste tweetalige boek dat Nederlanders spiegel voorhoudt over Nederlands ondernemersklimaat

Zeewolde, … april 2014 – Hoe is het om als buitenlander te ondernemen in Nederland? In het boek Tutti Frutti – het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland portretteert Saskia Maarse 28 ondernemers met buitenlandse roots. Van Somalische tassenontwerper Omar Muni, de Nederlands-Marokkaanse schrijver/spreker Joseph Oubelkas tot Braziliaanse zumbadanseres Viviane de Laurenzio. Met hilarische anekdotes en verhalen vertellen de kleurrijke ondernemers over hun ondernemersavontuur in Nederland. Het is het eerste tweetalige (NL/EN) boek dat Nederlanders een spiegel voorhoudt over hoe ondernemers van buitenlandse afkomst aankijken tegen het Nederlandse ondernemersklimaat. Het boek is verkrijgbaar op www.boektuttifrutti.nl, bol.com, managementboek.nl en bij de boekhandel. Ook verkrijgbaar als e-book.

Een reis door kleurrijk ondernemend Nederland
Saskia Maarse: “Ik ben jarenlang reisbegeleider in het buitenland geweest en het viel me op hoe verschillend het zakendoen is in ieder land. Wil je in China iets voor elkaar krijgen, dan moet je dat heel anders aanpakken dan in Australië. Een Chinees zit echt niet te wachten op onze directheid terwijl een Australiër het juist kan waarderen. Het inspireerde me om te onderzoeken hoe migranten in Nederland het zakendoen met Nederlanders ervaren. Twee jaar lang reisde ik kriskras door Nederland om ondernemers van 20 verschillende nationaliteiten en achtergronden te interviewen, zoals ondernemers uit Amerika, Italië, Argentinië en Oekraïne. Daaruit ontstond het boek Tutti Frutti!”

Buitenlandse ondernemers op de kaart
In het boek vertellen 1e, 2e en 3e generatie buitenlandse ondernemers wat het ondernemen in Nederland hen gekost én gebracht heeft. Zo vertelt de Surinaams-Tunesische Dennis Friperson hoe hij in Nederland startte als drager bij een uitvaartonderneming en insprong op een gat in de markt. Hij startte het eerste multiculturele uitvaartcentrum, Meersorgh, dat zich specialiseerde in het waardig afscheid nemen van buitenlanders en Nederlanders volgens de ritualen van hun cultuur. De Poolse Sandra van Zalingen vertelt hoe ze in Nederland kwam als tomatenplukker, verliefd werd op een Nederlander en 5 Poolse supermarkten opende omdat ze heimwee had naar Poolse lekkernijen. Julie Perkins, van het succesvolle Britse familiebedrijf Specsavers vertelt hoe zij haar opticien business tot een succes maakte in Nederland. De verhalen zijn geïllustreerd met foto’s van fotograaf Karin Huijzendveld, op typisch Hollandse locaties zoals op de Dam, op de ijsbaan of tussen de tulpen.

Portretten van ondernemers met roots uit: Amerika, Marokko, Suriname, Engeland, Polen, India, Brazilië, Letland, Somalië, Turkije, Canada, Koerdistan, België, China, Oekraïne, Iran, Argentinië, Ghana, Sicilië en Italië.

‘Tutti frutti’, van Saskia Maarse is overal te verkrijgen en kost € 29,95 ISBN-nummer 9 789082 129601. Aantal pagina’s: 185.

Uitgeverij: Studio Odijk.

Over Saskia Maarse
Saskia Maarse (1966) is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Odijk in Zeewolde. Zij heeft jarenlang als reisbegeleider in het buitenland gewerkt en de wereld over gereisd. Door haar fascinatie voor andere landen en culturen, besloot zij ondernemers van buitenlandse afkomst in Nederland te interviewen over hoe zij het zakendoen met Nederlanders in Nederland ervaren. De verhalen van 28 migranten heeft Maarse vastgelegd in haar boek Tutti Frutti. www.boektuttifrutti.nl | www.studio-odijk.nl

Noot voor de redactie
Voor meer informatie, interview aanvragen en additioneel beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Saskia Maarse per e-mail: info@boektuttifrutti.nl of telefoonnummer 036-300 23 41 en 06-533 25 902.