Nu uit: blogbundel over samenwerken en samen leven met Nederlanders

Waarom laten Nederlanders ’s avonds de gordijnen open? Wie is hier eigenlijk de baas? Zijn Nederlanders echt zo direct? En wat zijn de culturele verschillen met andere landen? In haar nieuwe boek Onder de zeespiegel – samenwerken en samen leven met Nederlanders, schetst Saskia Maarse de hedendaagse Nederlandse cultuur door de ogen van ondernemers en managers van verschillenden nationaliteiten en culturen in Nederland.

In deze blogbundel Onder de zeespiegel combineert Saskia Maarse hilarische anekdotes uit de interviews met achtergrondinformatie en culturele inzichten. Zoals bijvoorbeeld de Nederlandse directheid, de Nederlandse stiptheid, de overlegcultuur, het individualisme, de ‘doe-maar-gewoon’-mentaliteit en het opgeheven vingertje.

Afspraak is afspraak
Ook geeft Saskia een levendige ‘sterkte-/zwakte-analyse’ van Nederlandse (eigen)aardigheden. Zoals het fenomeen ‘afspraak is afspraak’. In een zakelijke omgeving erg gewaardeerd door mensen uit andere culturen, in de privésfeer daarentegen wordt deze eigenschap vaak als bizar ervaren: je agenda raadplegen om een afspraak te maken met familie?

Vijf jaar lang interviewde Saskia Maarse ondernemers en managers uit 30 verschillende landen. De fascinatie voor andere culturen ontstond toen Saskia als reisbegeleider in het buitenland werkte. Het viel haar op hoe anders het was om met Spanjaarden samen te werken ten opzichte van bijvoorbeeld Oostenrijkers. Eenmaal terug in Nederland kwam Saskia – inmiddels omgeschoold tot zelfstandig grafisch ontwerper – in contact met ondernemers en managers van verschillende nationaliteiten en culturen in Nederland. Die ontmoetingen brachten haar op het idee voor haar eerste boek Tutti frutti – het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland, dat in 2013 verscheen.

Na de uitgave van Tutti frutti zette Saskia de interviews online voort. Ze verdiepte zich in de geschiedenis van de Nederlandse cultuur en startte met het schrijven van blogs over de Nederlandse cultuur en hoe die wordt ervaren door andere culturen. Het idee om deze blogs te bundelen ontstond vrij snel.

Saskia interviewde ondernemers en managers uit: Amerika, Argentinië, België, Brazilië, Bulgarije, Canada, China, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Ghana, India, Iran, Italië, Japan, Koerdistan, Letland, Marokko, Nederland, Oekraïne, Polen, Roemenië, Sicilië, Somalië, Suriname, Syrië, Tunesië, Turkije, Zwitserland en Zweden.

Info over het boek
Auteur: Saskia Maarse
ISBN: 978-90-821296-3-2
Druk: 1e druk
Productvorm: hardcover
Taal: Nederlands
Uitgever: Studio Odijk
Prijs: €14,95

Het boek is vanaf 24 april 2017 via alle fysieke en online boekhandels verkrijgbaar.

Over Saskia Maarse
Saskia Maarse schrijft, blogt en spreekt over de Nederlandse cultuur. Door haar werkervaring in het buitenland, de wereldreis die ze maakte en de interviews die ze sinds vijf jaar voert kan Saskia veel vertellen over de Nederlandse (zakelijke) cultuur in relatie tot andere culturen

Meer informatie over Saskia is te vinden op: www.saskiamaarse.nl.
Meer informatie over haar nieuwe boek is te vinden op: www.onderdezeespiegel.nl.

—————————————————————————————————————–

Noot voor de redactie
Voor meer informatie, interview aanvragen en additioneel beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Saskia Maarse per e-mail: info@studio-odijk.nl of telefoonnummer 06-533 25 902.

Wilt u een recensie-exemplaar ontvangen? U kunt direct een pdf ontvangen. Een papieren versie van het boek is vanaf 7 april a.s. verkrijgbaar. Hoge resolutie beeldmateriaal van Onder de zeespiegel en Saskia Maarse kunt u hier downloaden: https://www.dropbox.com/sh/cjx3qxpcvhkmuf4/1zlKhESX2q

Einde persbericht